Skjult

2020
)

Skjult af Cara Hunter

25 nov.20

Så kom der for alvor gang i serien om Adam Fawley, kriminalinspektør fra Oxford politi. En fremragende krimi med masser af spænding og et godt plot.

Da en ung kvinde og et lille barn ved et tilfælde bliver fundet låst inde i en kælder, får Adam Fawley nok at se til. For det første er kvinden ikke efterlyst, og for det andet aner han måske en sammenhæng mellem denne sag og en to år gammel sag om en forsvundet kvinde, der boede lige i nærheden af dér, hvor den unge kvinde og hendes søn er fundet. Det bliver et langt og sejt opklaringsarbejde, der langt om længe fører til opklaringen af ikke bare sagen om den indespærrede kvinde, men også sagen om den forsvundne Hannah Gardiner.

Her i 2. bind bliver læseren mere bekendt med Adam og hans gruppe af efterforskere; man kommer mere ind på livet af dem og lærer deres indbyrdes relationer at kende. Det er et bekendtskab, som jeg vil glæde mig til at udbygge i de kommende bøger. Jeg har store forventninger til både personerne og handlingen, og det kan kun gå for langsomt med at få oversat flere.

Der er rigtig mange overraskelser i vente i denne velfortalte og handlingsmættede krimi, spændingskurven er konstant opadgående, og der er et rigtig godt drive i bogen, der gør, at man hele tiden lige må læse lidt mere. De mange gengivelser af vidneafhøringer, artikler og dagbogsuddrag i forskellige skrifttyper er med til at gøre bogen lettilgængelig og hurtig læst. Det er en dejlig, forfriskende afveksling, som man ikke ser tit, især ikke så gennemført som her. Det fungerer perfekt med handlingen og gør kun fortællingen mere interessant. Jeg håber, forfatteren bliver ved med det i de kommende bøger.

Bogen og første bind i serien Familiens synder kan anbefales til alle krimilæsere. De hører ikke til i den blodigste ende af genren, til gengæld overrasker de begge i den grad til sidst. Jeg læser altid serier i kronologisk rækkefølge, men med disse to vil jeg mene, at rækkefølgen er ligegyldig – der er ikke meget om politifolkenes privatliv, men det kan jo være det kommer efterhånden.

Gad
Brian Christensen
38201107