På tur i Jane Austens England

2019
)

På tur i Jane Austens England af Rachel French

05 sep.19

Pak den blomstrede parasol og de lange kjoler i sarte farver, men pak let. Denne bog vil sørge for, at du kommer hjem med Jane Austens almengyldige og fantastiske kærlighedshistorier i blodet og kufferten fuld af engelske goodies.

Denne indbydende rejsebog tager dig med til alle de steder, der spillede en rolle i Jane Austens liv og romaner. Bogen indledes med en kort introduktion til mennesket Jane Austen, der blev født i 1775 i Steventon på landet i England. I 1801 flyttede familien til Bath, der på det tidspunkt var Englands mest fashionable badeby. Der er i bogen flere forslag til byvandringer i netop denne smukke by.

Derefter har bogen en meget fin indholdsfortegnelse med små præsentationer af de forskellige byer, så man nemt kan danne sig et overblik over, hvor turen skal gå hen, krydret med små rejsetips, et rids over perioden, små kort over de mange områder og flere andre lækkerier. I afsnittet ’ Spor fra London’, indleder Rachel French med et citat fra et af Jane Austens breve ’Endnu en gang befinder jeg mig her, på denne skueplads for uskikke og udsvævelser, og allerede nu begynder jeg at mærke, hvordan min moral fordærves’. Er det ikke vidunderligt?

Forfatterens imponerende og indgående kendskab til både Jane Austens romaner og mennesket bag skaber en særlig fortrolighed for os læsere. Når man f.eks. læser om Jane Austens forhold til London, hvor forfatteren både inddrager Jane Austen selv, men også laver en tolkning af hendes figurer fra bøgerne og deres handlemønstre, forbløffes man over overskuddet. Samtidig får hun også flettet en stor viden ift. perioden og datidens arkitektur ind i sine beskrivelser.

Som det er tilfældet med Jane Austens levende skildringer af mennesker og natur, har forfatteren Rachel French med stor succes gentaget Jane Austens fine måde at lave indlevende beskrivelser på, så læseoplevelsen føles både nærværende og dejlig. Bogen er krydret med billeder af smukke lokationer i England.

Det virkeligt svære efter endt læsning er at overskue at vente på afgang til en spektakulær tur, hvor man skal nyde de bølgende bakker, dramatiske klipper, smukke vandløb og magiske haver. Og finde Jane Austens fodspor.

Frydenlund
Rebekka Hjelholt Svendsen
46647173