Forfatter
Natasha Illum Berg
Født: 1971.
Debut: Floder af rød jord.
Dansk mor, dansk/svensk far. Har en ældre søster. Opvokset først i Blekinge, i Sverige på familiens gods, Eriksberg. Fra 6. Til og med 9. Klasse Krebs’ skole i København, men tog studentereksamen fra Svensk kostskole, ”Lundsberg skola” i Værmland. Flyttede til Tanzania i 1993 for at følge min anden drøm: At blive professionel jæger. Bor, skriver og jager her nu.
Personlig præsentation :
Jeg voksede op på landet, langt fra storbyens lyde. Der var stille. Havet var på den ene side, skoven var på den anden. Skoven var fuld af hundredvis af hjorte, havet bugnede af gedder og aborrer, der bare ventede på at sluge mit fristende blink. Der var stille nok til at høre den lyd der kom indefra ganske tydeligt, og det var ikke altid at der var nogen til at dele lige netop den lyd med. Da blev papiret en jeg kunne tale med. Så meget i talesproget har og gøre med hvor hurtigt det siges, eller hvordan ens ansigt ser ud når man siger det. Ved at skrive, ved at mit ansigt ikke kan ses på papiret, ser læseren hvad han eller hun kan genkende i sig selv. Bitte små broer bygges eller rives ned i læserens uudtalte forhold til sig selv, uden at det egentlig har noget med mig at gøre. Sådan bliver jeg selv påvirket hver gang jeg læser en bog. Stærkest mindes jeg bøger der fremkalder mine egne billeder og stærkest mindes jeg kunst der fremkalder mine egne ord. Musik er vigtigt, men jeg leder ikke efter musik der kan give mig noget nyt, nærmere leder jeg efter stykker der allerede passer til det jeg vil sige. Musikken er der for at fastholde den følelse jeg gerne vil vise på papiret. Således skal det være et stykke jeg har hørt nok, til at det ikke forbavser mig, men må ikke være et jeg har hørt så tit, at det keder mig. Som forfatter er jeg til en stor del et isoleret menneske, det er vi alle, forfatteren er bare pinligt bevidst om det. At skrive er et spejl der holdes op foran forfatterens ansigt, at udgive er at vende det spejl. Det sørgelige er at der kun er glimtvis kontakt mellem mennesker, hvor mange bøger man så end skriver, hvor højt eller tydeligt man end taler. Men der er dog til tider den momentane kontakt. I min opvækst blev Krebs’ skole det eneste sted jeg virkelig holdt af at blive undervist. Hr. Stegelman der var både rektor for skolen og min Dansk lærer, var en mand jeg havde stor respekt for. Han var hård og svingede pisken over de der ikke ”gad.” Men med ”gad” fik man ofte indtrykket at det gjaldt mere om at gide tænke selv, end at kunne citere lærebogen fra ende til anden. Med ørneøjne så han på eleverne, en efter en, og ville vide fra dennes egne udtryk i ansigtet, om det nu også var det bedste man kunne præstere.
Samtidig var der ingen smålighed med troen på, eller opmuntringen af, et barns fantasi. I Hr. Stegelmans Krebs’var der højt til loftet og en utvivlsom forventning om at man var parat at flappe med vingerne. Jeg voksede meget i de år, og uden tvivl var hans ros eller ris af mine historier min første retningslinie. Ved udgivelsen af min første bog, der blev ”vejen ind” for mit forfatterskab, var min første tanke at løbe gennem kongens have og over til huset på Stockholmsgade, det under den gyldne hane, for at finde ham og give ham en kopi.
Biografien er udarbejdet af Natasha Illum Berg
Foto: Natasha Illum Berg
Bøger udkommet på dansk:
2021: I MERUBJERGETS REGNSKYGGE
2010: VILDNIS
2008: MED HENSYN TIL HARRY OG ANDRE FORTÆLLINGER
2005: ABENS HJERTE
2003: TE I DEN BLÅ SOFA
1999: FLODER AF RØD JORD
Født: 1971.
Debut: Floder af rød jord.
Dansk mor, dansk/svensk far. Har en ældre søster. Opvokset først i Blekinge, i Sverige på familiens gods, Eriksberg. Fra 6. Til og med 9. Klasse Krebs’ skole i København, men tog studentereksamen fra Svensk kostskole, ”Lundsberg skola” i Værmland. Flyttede til Tanzania i 1993 for at følge min anden drøm: At blive professionel jæger. Bor, skriver og jager her nu.
Personlig præsentation :
Jeg voksede op på landet, langt fra storbyens lyde. Der var stille. Havet var på den ene side, skoven var på den anden. Skoven var fuld af hundredvis af hjorte, havet bugnede af gedder og aborrer, der bare ventede på at sluge mit fristende blink. Der var stille nok til at høre den lyd der kom indefra ganske tydeligt, og det var ikke altid at der var nogen til at dele lige netop den lyd med. Da blev papiret en jeg kunne tale med. Så meget i talesproget har og gøre med hvor hurtigt det siges, eller hvordan ens ansigt ser ud når man siger det. Ved at skrive, ved at mit ansigt ikke kan ses på papiret, ser læseren hvad han eller hun kan genkende i sig selv. Bitte små broer bygges eller rives ned i læserens uudtalte forhold til sig selv, uden at det egentlig har noget med mig at gøre. Sådan bliver jeg selv påvirket hver gang jeg læser en bog. Stærkest mindes jeg bøger der fremkalder mine egne billeder og stærkest mindes jeg kunst der fremkalder mine egne ord. Musik er vigtigt, men jeg leder ikke efter musik der kan give mig noget nyt, nærmere leder jeg efter stykker der allerede passer til det jeg vil sige. Musikken er der for at fastholde den følelse jeg gerne vil vise på papiret. Således skal det være et stykke jeg har hørt nok, til at det ikke forbavser mig, men må ikke være et jeg har hørt så tit, at det keder mig. Som forfatter er jeg til en stor del et isoleret menneske, det er vi alle, forfatteren er bare pinligt bevidst om det. At skrive er et spejl der holdes op foran forfatterens ansigt, at udgive er at vende det spejl. Det sørgelige er at der kun er glimtvis kontakt mellem mennesker, hvor mange bøger man så end skriver, hvor højt eller tydeligt man end taler. Men der er dog til tider den momentane kontakt. I min opvækst blev Krebs’ skole det eneste sted jeg virkelig holdt af at blive undervist. Hr. Stegelman der var både rektor for skolen og min Dansk lærer, var en mand jeg havde stor respekt for. Han var hård og svingede pisken over de der ikke ”gad.” Men med ”gad” fik man ofte indtrykket at det gjaldt mere om at gide tænke selv, end at kunne citere lærebogen fra ende til anden. Med ørneøjne så han på eleverne, en efter en, og ville vide fra dennes egne udtryk i ansigtet, om det nu også var det bedste man kunne præstere.
Samtidig var der ingen smålighed med troen på, eller opmuntringen af, et barns fantasi. I Hr. Stegelmans Krebs’var der højt til loftet og en utvivlsom forventning om at man var parat at flappe med vingerne. Jeg voksede meget i de år, og uden tvivl var hans ros eller ris af mine historier min første retningslinie. Ved udgivelsen af min første bog, der blev ”vejen ind” for mit forfatterskab, var min første tanke at løbe gennem kongens have og over til huset på Stockholmsgade, det under den gyldne hane, for at finde ham og give ham en kopi.
Biografien er udarbejdet af Natasha Illum Berg
Foto: Natasha Illum Berg
Bøger udkommet på dansk:
2021: I MERUBJERGETS REGNSKYGGE
2010: VILDNIS
2008: MED HENSYN TIL HARRY OG ANDRE FORTÆLLINGER
2005: ABENS HJERTE
2003: TE I DEN BLÅ SOFA
1999: FLODER AF RØD JORD