Forfatter
Freddy Milton
Freddy Milton Larsen blev født den 18. April 1948 i Overlund ved Viborg, hvor han også voksede op. Faderen var terrazzomester og moderen efter tidens skik hjemmegående. Efter overstået studentereksamen lod han sig uddanne til folkeskolelærer på Skive Seminarium, men allerede under uddannelsen fik han sin første tegneserie "ZENIT" publiceret i Morgenavisen Jyllands-Posten i 1972. Det var en daglig fortsat krimiserie i realistisk stil, som han forfattede sammen med broderen Ingo. Indtil 1974 blev en del af hans tegneserieproduktion udgivet i fanzinet "SEJD", som han selv udgav 1973-79. Heri trykte han blandt andet sin egen tegneserieudgave af I.P.Jacobsens "MARIE GRUBBE".
Freddy Miltons professionelle tegneseriekarriere startede for alvor i 1974, hvor han efter sin lærereksamen tog imod en indbydelse fra Semic Press i Stockholm til at arbejde på dets ateljé i Sundbyberg, og under sit ophold der begyndte at levere detektivparodien "HAIRLOCK SHOMES" til det svenske Seriemagasinet.
I 1974 startede FM også fanzinet "CARL BARKS & CO" med artikler, interviews og analyser af tegneserier og film i animeret stil, d.v.s. fortællinger i den såkaldte "funny animal" genre, der er blevet Freddy Miltons hovedvirkefelt. Det er siden starten udkommet med gennemsnitligt et nummer om året og udgives af forlaget SEJD ved Paw Mathiasen, Mysundegade 9, st. 1668 København V.
I 1975 begyndte FM at levere "DONALD DUCK" episoder til den hollandske udgave af Disneys ugeblade, og i et samarbejde med sin hollandske ven og kollega Daan Jippes resulterede dette i en snes velfortalte og morsomme historier iblandet små satiriske hip rettet mod samfundsmaskineriet, der er blevet et af Miltons kendemærker. Disse serier er samtidig et vellykket forsøg på at genoplive nogle af de gamle kvaliteter ved Carl Barks' legendariske fortælletradition. En del af disse episoder er blevet genoptrykt af den amerikanske Disney-licenshaver, mens nordiske læsere først i starten af 90'erne kunne glæde sig over enkelte af dem i de respektive ugeblade. Et engelsksproget index over denne produktion kan læses på denne websiteadresse hvor der også er artikler af Dwight Decker og Geoffrey Blum om FMs arbejde.
Samtidig med sin hollandske produktion udførte FM i 1975-76 som et udslag af sin store glæde over fortællinger fra Danmarks historie tre hæfter til Munksgaards POLO-serie med titlerne "HISTORIEN OM EN STEN" ,"PEST BLANDT MENNESKER" og "VAGN I VIKING". De udkom i 1977. De er holdt i en let karikeret realistisk streg i sort-hvid med indkopierede gråtoner. Det mest markante af disse er med i en tegneserieantologi i 1999 med Danmarks Historie som gennemgående tema.
FM havde imidlertid også kontakt til Interpresses albumredaktion, og efter hjemkomsten fra Sverige fik han mulighed for at udvikle tegneserien Søren Spætte bygget over Walther Lantz' amerikanske tegnefilmfigur. FM havde talent for at udnytte dyrenes naturlige karakteregenskaber i en udtryksfuld og vedkommende tegneseries tjeneste. Dette arbejde førte i 1978 til albummet "KLATTEN KOMMER" og året efter til "LYKKEVANDET". Specielt sidstnævnte er bemærkelsesværdig, idet det her lykkes FM at fortælle en masse om økonomiske sammenhænge i samfundet i en morsom og dramatisk historie, hvilket også blev påskønnet i det øvrige Skandinavien, hvor albummet også udkom.
Derefter førte FM den episke linie fra disse album videre i det samproducerede månedshæfte Søren Spætte. Fra 1982 blev hans fortsatte spætteepisoder bragt i månedshæftet tilrettelagt således, at de med udbytte kunne samles til album, hvilket også senere skete med udgivelsen af "REJSEN TIL RAMASHANKA" og "OPSTAND I STORSKOVEN".
Fra 1983 måtte Søren Spætte dele pladsen i hæftet med FMs serie om dragefamilien GNUFF. Herefter drejede det sig i begge serier om den lille mand i klemme i det store uoverskuelige samfundsmaskineri med alle dets regler og forordninger som hemsko for udfoldelsen, indsat i FMs underholdende rammer.
Søren Spætte-hæftet blev nedlagt i 1984, men FMs episoder med Familien Gnuff er senere genudgivet i albumform fra 1985 ligesom nye titler er kommet til siden da. I 1986-89 blev "FAMILIEN GNUFF" desuden publiceret i det amerikanske funny-animal magasin "CRITTERS", og serien er senere udgivet på flere europæiske sprog foruden indonesisk.
I 1982 udkom første album med FMs uheldige hverdagshelt, Villiam. Albummets titel var "WILLIAMS VERDEN" og ligesom i det følgende album fra 1984 "VILLIAMS ANDEN VERDEN" er der tale om en mere direkte samfundsmæssig dansk satire end det, han kunne tillade sig i dyrefablerne.
Senere er Villiam dukket op i FMs store albumprojekt "DEKALOG OVER JANTELOVEN", hvor FM i ti satiriske album (plus et supplementsbind over Jantes Straffelov, der afslutter udgivelsen i år 2000) tegner et underfundigt billede af en udvikling, der er gået et par skridt videre end hvad vi kender i dag. I centrum står den socialt marginaliserede Villiam, som lovgivning og sociale myndigheder gør til kastebold i et samfund, hvor Jantelovens 10 variationer over budet "Du skal ikke tro, du ER noget!" er gældende.
At FM er et mangesidigt talent, demonstrerede han yderligere i 1984, hvor han kastede sig over den socialrealistiske ungdomsskildring i "DRØMMEN OM VAGN", og i 1985 hvor han blandede socialrealisme, fantasy og funny animal-tradition i "SANNE OG PAMFILIUS".
At det dog er funny animal-genren, der byder på de mest varierede udfordringer, viste han i sine nyskabende interaktive rollespilsbøger, som han har udført i tegneserieform: "HVEM MYRDEDE KOCH-ROBIN?" i 1985, "DRØJE DAGE I JOB-JUNGLEN" i 1986 (som fik Undervisningsministeriets Initiativpræmie 1987), "RIG ELLER ÆRLIG" i 1988, "JAGTEN PÅ DEN VISE STEN - EN BOG OM MOBNING" i 1989 samt i "VIDEO ELLER VIRKELIGHED" fra 1990, hvor sidstnævnte er holdt i karikeret Villiam-stil.
I 1995 startede den humoristiske vikingeserie "SVEND, KNUD OG VALDEMAR" i FDF-spejdernes medlemsblad og en udløber deraf resulterede i to album fra forlaget Unitas, hvor en trind og fortælleglad munk skyller i land hos de gæve vikinger og fortæller gamle legender fra Det gamle og Nye Testamente for de lydhøre og nysgerrige Jomsvikinger.
Det blev til "BRODER BENEDIKT BERETTER" fra 1997 og "BRODER BENEDIKTS BYGGERI" fra 1998.
Da Bogfabrikken indbød nordiske tegneserieskabere til at bidrage til forlagets serie af eventyradaptioner var FM ikke i tvivl. Fra sin barndom havde han elsket K.H.Withs "MUSEBOGEN", og da den ikke havde været tilgængelig længe på børnebibliotekerne, mente FM, at der her var en oplagt anledning til at lade en ny generation af læsere forny bekendtskabet med den rørende gamle slægtskrønike. Det blev til tre album "MUSENE FRA RYNKEBY PRÆSTEGÅRD" og "EN FAMILIEHISTORIE" fra 1997 og "MUSEMOR FORTÆLLER" fra 1999.
Et tilgrænsende virkefelt for FMs arbejde med tegneserier er forskellige oversættelser af fransksprogede tegneseriealbum til dansk. En særlig glæde har det været for ham at få lov at fordanske belgieren André Franquins skaberværk. Det drejer sig om serierne om "VAKSE VIGGO" og "SPIRILLEN" og de bedste album med "SPLINT OG CO".
Freddy Milton har også redigeret andet end fanzines. I 1988 fik han overtalt Ekstra Bladets Forlag til at satse på en tegneserieantologi med bidrag fra 24 skandinaviske tegneserieskabere, som tegner i humoristisk stil. Den omfattende bog hed "MASTODONT" og den blev for flere bidragyderes vedkommende deres første (og desværre eneste) præsentation på det danske marked.
Der måtte gå ti år inden Bogfabrikken gennem støtte fra Tegneseriefonden turde tage handsken op og udgive FMs anden store tegneserieantologi i 1999 med bidrag fra danske tegneserieskabere, hvor de behandler udvalgte episoder fra Danmarks Historie i genoptryk af sjældne serier, der længe har været utilgængelig for et tegneserieinteresseret publikum.
Endelig må nævnes, at FM også har udført en del reklame- og bestillingsarbejder. I 1989 tegnede han således det muntert-satiriske EF-propagandahæfte "SVENNERIK OG GYLLEDRIKKEN" for Socialdemokratiet og Landbrugsrådets oplysende fødevaremateriale til skolebrug "MADKASSEN PÅ KRYDS OG TVÆRS" har financieret hele udgivelsen af det underskudsgivende Jantelovsprojekt, hvor man ved læsning af bind 8, "KNUD OG SIGNE I JAPAN" i tegneserieform får en regulær nøgleroman om Freddy og Ingo Miltons bevægende vilkår som danske tegneserieskabere.
Siden 1980 har begge brødre haft fast plads på tegnestuen Gimle i København sammen med en halv snes andre danske tegneserieskabere, der er med til at forsvare udtryksformens eksistens på det trængte mediemarked.
Ovenstående bygger på Anders Hjorth-Jørgensens præsentation i Carlsens Store Tegneserieleksikon, men er revideret og ajourført foråret 1999.
Oprindelig publiceret Forfatternet Allerød - 1. juni 1999
Freddy Milton Larsen blev født den 18. April 1948 i Overlund ved Viborg, hvor han også voksede op. Faderen var terrazzomester og moderen efter tidens skik hjemmegående. Efter overstået studentereksamen lod han sig uddanne til folkeskolelærer på Skive Seminarium, men allerede under uddannelsen fik han sin første tegneserie "ZENIT" publiceret i Morgenavisen Jyllands-Posten i 1972. Det var en daglig fortsat krimiserie i realistisk stil, som han forfattede sammen med broderen Ingo. Indtil 1974 blev en del af hans tegneserieproduktion udgivet i fanzinet "SEJD", som han selv udgav 1973-79. Heri trykte han blandt andet sin egen tegneserieudgave af I.P.Jacobsens "MARIE GRUBBE".
Freddy Miltons professionelle tegneseriekarriere startede for alvor i 1974, hvor han efter sin lærereksamen tog imod en indbydelse fra Semic Press i Stockholm til at arbejde på dets ateljé i Sundbyberg, og under sit ophold der begyndte at levere detektivparodien "HAIRLOCK SHOMES" til det svenske Seriemagasinet.
I 1974 startede FM også fanzinet "CARL BARKS & CO" med artikler, interviews og analyser af tegneserier og film i animeret stil, d.v.s. fortællinger i den såkaldte "funny animal" genre, der er blevet Freddy Miltons hovedvirkefelt. Det er siden starten udkommet med gennemsnitligt et nummer om året og udgives af forlaget SEJD ved Paw Mathiasen, Mysundegade 9, st. 1668 København V.
I 1975 begyndte FM at levere "DONALD DUCK" episoder til den hollandske udgave af Disneys ugeblade, og i et samarbejde med sin hollandske ven og kollega Daan Jippes resulterede dette i en snes velfortalte og morsomme historier iblandet små satiriske hip rettet mod samfundsmaskineriet, der er blevet et af Miltons kendemærker. Disse serier er samtidig et vellykket forsøg på at genoplive nogle af de gamle kvaliteter ved Carl Barks' legendariske fortælletradition. En del af disse episoder er blevet genoptrykt af den amerikanske Disney-licenshaver, mens nordiske læsere først i starten af 90'erne kunne glæde sig over enkelte af dem i de respektive ugeblade. Et engelsksproget index over denne produktion kan læses på denne websiteadresse hvor der også er artikler af Dwight Decker og Geoffrey Blum om FMs arbejde.
Samtidig med sin hollandske produktion udførte FM i 1975-76 som et udslag af sin store glæde over fortællinger fra Danmarks historie tre hæfter til Munksgaards POLO-serie med titlerne "HISTORIEN OM EN STEN" ,"PEST BLANDT MENNESKER" og "VAGN I VIKING". De udkom i 1977. De er holdt i en let karikeret realistisk streg i sort-hvid med indkopierede gråtoner. Det mest markante af disse er med i en tegneserieantologi i 1999 med Danmarks Historie som gennemgående tema.
FM havde imidlertid også kontakt til Interpresses albumredaktion, og efter hjemkomsten fra Sverige fik han mulighed for at udvikle tegneserien Søren Spætte bygget over Walther Lantz' amerikanske tegnefilmfigur. FM havde talent for at udnytte dyrenes naturlige karakteregenskaber i en udtryksfuld og vedkommende tegneseries tjeneste. Dette arbejde førte i 1978 til albummet "KLATTEN KOMMER" og året efter til "LYKKEVANDET". Specielt sidstnævnte er bemærkelsesværdig, idet det her lykkes FM at fortælle en masse om økonomiske sammenhænge i samfundet i en morsom og dramatisk historie, hvilket også blev påskønnet i det øvrige Skandinavien, hvor albummet også udkom.
Derefter førte FM den episke linie fra disse album videre i det samproducerede månedshæfte Søren Spætte. Fra 1982 blev hans fortsatte spætteepisoder bragt i månedshæftet tilrettelagt således, at de med udbytte kunne samles til album, hvilket også senere skete med udgivelsen af "REJSEN TIL RAMASHANKA" og "OPSTAND I STORSKOVEN".
Fra 1983 måtte Søren Spætte dele pladsen i hæftet med FMs serie om dragefamilien GNUFF. Herefter drejede det sig i begge serier om den lille mand i klemme i det store uoverskuelige samfundsmaskineri med alle dets regler og forordninger som hemsko for udfoldelsen, indsat i FMs underholdende rammer.
Søren Spætte-hæftet blev nedlagt i 1984, men FMs episoder med Familien Gnuff er senere genudgivet i albumform fra 1985 ligesom nye titler er kommet til siden da. I 1986-89 blev "FAMILIEN GNUFF" desuden publiceret i det amerikanske funny-animal magasin "CRITTERS", og serien er senere udgivet på flere europæiske sprog foruden indonesisk.
I 1982 udkom første album med FMs uheldige hverdagshelt, Villiam. Albummets titel var "WILLIAMS VERDEN" og ligesom i det følgende album fra 1984 "VILLIAMS ANDEN VERDEN" er der tale om en mere direkte samfundsmæssig dansk satire end det, han kunne tillade sig i dyrefablerne.
Senere er Villiam dukket op i FMs store albumprojekt "DEKALOG OVER JANTELOVEN", hvor FM i ti satiriske album (plus et supplementsbind over Jantes Straffelov, der afslutter udgivelsen i år 2000) tegner et underfundigt billede af en udvikling, der er gået et par skridt videre end hvad vi kender i dag. I centrum står den socialt marginaliserede Villiam, som lovgivning og sociale myndigheder gør til kastebold i et samfund, hvor Jantelovens 10 variationer over budet "Du skal ikke tro, du ER noget!" er gældende.
At FM er et mangesidigt talent, demonstrerede han yderligere i 1984, hvor han kastede sig over den socialrealistiske ungdomsskildring i "DRØMMEN OM VAGN", og i 1985 hvor han blandede socialrealisme, fantasy og funny animal-tradition i "SANNE OG PAMFILIUS".
At det dog er funny animal-genren, der byder på de mest varierede udfordringer, viste han i sine nyskabende interaktive rollespilsbøger, som han har udført i tegneserieform: "HVEM MYRDEDE KOCH-ROBIN?" i 1985, "DRØJE DAGE I JOB-JUNGLEN" i 1986 (som fik Undervisningsministeriets Initiativpræmie 1987), "RIG ELLER ÆRLIG" i 1988, "JAGTEN PÅ DEN VISE STEN - EN BOG OM MOBNING" i 1989 samt i "VIDEO ELLER VIRKELIGHED" fra 1990, hvor sidstnævnte er holdt i karikeret Villiam-stil.
I 1995 startede den humoristiske vikingeserie "SVEND, KNUD OG VALDEMAR" i FDF-spejdernes medlemsblad og en udløber deraf resulterede i to album fra forlaget Unitas, hvor en trind og fortælleglad munk skyller i land hos de gæve vikinger og fortæller gamle legender fra Det gamle og Nye Testamente for de lydhøre og nysgerrige Jomsvikinger.
Det blev til "BRODER BENEDIKT BERETTER" fra 1997 og "BRODER BENEDIKTS BYGGERI" fra 1998.
Da Bogfabrikken indbød nordiske tegneserieskabere til at bidrage til forlagets serie af eventyradaptioner var FM ikke i tvivl. Fra sin barndom havde han elsket K.H.Withs "MUSEBOGEN", og da den ikke havde været tilgængelig længe på børnebibliotekerne, mente FM, at der her var en oplagt anledning til at lade en ny generation af læsere forny bekendtskabet med den rørende gamle slægtskrønike. Det blev til tre album "MUSENE FRA RYNKEBY PRÆSTEGÅRD" og "EN FAMILIEHISTORIE" fra 1997 og "MUSEMOR FORTÆLLER" fra 1999.
Et tilgrænsende virkefelt for FMs arbejde med tegneserier er forskellige oversættelser af fransksprogede tegneseriealbum til dansk. En særlig glæde har det været for ham at få lov at fordanske belgieren André Franquins skaberværk. Det drejer sig om serierne om "VAKSE VIGGO" og "SPIRILLEN" og de bedste album med "SPLINT OG CO".
Freddy Milton har også redigeret andet end fanzines. I 1988 fik han overtalt Ekstra Bladets Forlag til at satse på en tegneserieantologi med bidrag fra 24 skandinaviske tegneserieskabere, som tegner i humoristisk stil. Den omfattende bog hed "MASTODONT" og den blev for flere bidragyderes vedkommende deres første (og desværre eneste) præsentation på det danske marked.
Der måtte gå ti år inden Bogfabrikken gennem støtte fra Tegneseriefonden turde tage handsken op og udgive FMs anden store tegneserieantologi i 1999 med bidrag fra danske tegneserieskabere, hvor de behandler udvalgte episoder fra Danmarks Historie i genoptryk af sjældne serier, der længe har været utilgængelig for et tegneserieinteresseret publikum.
Endelig må nævnes, at FM også har udført en del reklame- og bestillingsarbejder. I 1989 tegnede han således det muntert-satiriske EF-propagandahæfte "SVENNERIK OG GYLLEDRIKKEN" for Socialdemokratiet og Landbrugsrådets oplysende fødevaremateriale til skolebrug "MADKASSEN PÅ KRYDS OG TVÆRS" har financieret hele udgivelsen af det underskudsgivende Jantelovsprojekt, hvor man ved læsning af bind 8, "KNUD OG SIGNE I JAPAN" i tegneserieform får en regulær nøgleroman om Freddy og Ingo Miltons bevægende vilkår som danske tegneserieskabere.
Siden 1980 har begge brødre haft fast plads på tegnestuen Gimle i København sammen med en halv snes andre danske tegneserieskabere, der er med til at forsvare udtryksformens eksistens på det trængte mediemarked.
Ovenstående bygger på Anders Hjorth-Jørgensens præsentation i Carlsens Store Tegneserieleksikon, men er revideret og ajourført foråret 1999.
Oprindelig publiceret Forfatternet Allerød - 1. juni 1999