2019
)

Walker & Dawns berømte postordrekatalog af Davide Morosinotto

20 okt.19

Der er dømt eventyr og spænding for alle pengene i denne prisbelønnede roman, som appellerer til alle, der er vilde med gode fortællinger.

Den italienske forfatter Davide Morosinotto skrev efter sigende skrev denne roman,, fordi det netop var sådan et eventyr, han altid drømte om at opleve, da han var barn.

Selvom det er fire børn, der har hovedrollerne i bogen, og selvom den er rigt illustreret hele vejen igennem, tror jeg alligevel, det er en bog, der vil tiltale både børn og voksne i alle aldre. Romanen minder stilmæssigt om de gode gamle klassikkere som f.eks. ’Ulvehunden’,’ Oliver Twist’ og ’Huckleberry Finn’.

De fire børn, Te Trois, Eddie, Julie og Tit, bor i det fransktalende sumpområde bayouen. Året er 1904, og børnene benytter enhver lejlighed til at flygte væk fra de huslige pligter og det sure arbejde for at komme ud i sumpen i deres hemmelige hule. En dag får de fisket en dåse op af vandet, som indeholder tre dollars, hvilket er en mindre formue for de fattige børn. Dette bliver starten på deres eventyr. De bestiller en pistol og nogle patroner gennem Walker & Dawns berømte postordrekatalog, men bliver temmelig skuffede, da indholdet i pakken ikke stemmer overens med det bestilte. I stedet for pistolen har børnene modtaget et gammelt lommeur, som oven i købet ikke fungerer ordentligt.

Børnene finder ud af, at der er en meget stor dusør på det gamle ur og beslutter sig for at drage hele vejen til Chicago for at finde ud af, hvad der er sket samt indkassere pengene. Det er naturligvis ikke så lige til for fire børn, hvoraf den ene er sort, som aldrig har været udenfor bayouen og ikke har ret mange penge på lommen. Undervejs møder de en masse mennesker, både nogle der vil hjælpe dem, men også nogle der vil snyde dem, og tilfældighederne vil, at de fire børn når hele vejen til Chicago, hvor de også finder ud af, at mysteriet omkring det defekte ur er meget større end først antaget.

En lidt sjov ting ved bogen er den indledende advarsel om, at det er en historie, der foregår i fortiden, og at der derfor er børn, der både ryger og drikker og alt muligt andet forargeligt! Og ganske rigtigt er der ikke undladt noget til den side; der er børn, der drikkes fulde, falskspillere og andre plattenslagere, som alt sammen giver et billede af for længst svundne tider.

Kapitlerne er korte og overskuelige og indledes alle med et billede fra en af siderne i det berømte katalog eller avisudklip og lignende.

Det er Davide Morosinottos første bog udgivet på dansk, men han har skrevet mere end 30 i alt, så mon ikke man snart høret mere til ham? Jeg vil i hvert fald elske flere bøger i samme stil.

Jensen & Dalgaard