Vores sjæle om natten

2016
)

Vores sjæle om natten af Kent Haruf

19 maj.16

En sand perle om stille eksistenser og modet til at træffe livsændrende valg selv sent i livet. Kent Haruf er en brillant fortæller, som endelig er oversat til dansk.

Jeg er en glad læser! ’Vores sjæle om natten’ er en dybt bevægende lavmælt skildring af hverdagen for to ældre mennesker i den lille fiktive amerikanske by Holt i det østlige Colorado. En location Kent Haruf også benytter i sine tidligere værker. I Holt løber rygterne stærkt, og hele byen får noget at snakke om, da den 70-årige enke Addie indgår en aftale med naboen og enkemanden Louis. Addie er ensom, og det mærker hun tydeligst om natten, hvor hun har store problemer med at sove. En dag går hun over til Louis og foreslår ham, at han hver aften kommer over til hende for at snakke og sove. Langsomt lærer de hinanden at kende, og hengivenheden vokser støt og roligt, som de deler deres historier om et ulykkeligt ægteskab og en familietragedie.

Kent Haruf var en ukendt forfatter for mig, men nu vil jeg have mere. Romanen er på knap 200 sider, men de sider var en sand fornøjelse at læse, og jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg kommer til at læse den igen med stor gensynsglæde. Romanen er et sandt mesterværk, som fortjener den største anerkendelse for såvel sprog som den bevægende og hjertevarme fortælling om familier og det at blive ældre. Men også de problemer der opstår, når ens voksne børn har svært ved, eller slet ikke vil acceptere, at man ikke er færdig med at leve og kan finde ny lykke i livet, også når man er højt oppe i årene.

Den prisbelønnede amerikanske forfatter er kendt for at bruge et simplet og enkelt sprog til at skabe historier med stor indsigt og dybde. Sladderen går lystigt i den lille by om Louis’ overnatninger hos Addie, men parret lader sig ikke kue, tværtimod giver de den hele armen og lukker munden på byen med en åbenlys spadseretur som par. Der er en underliggende alvor som blødes op med fortræffelig humor og vidunderlige rappe replikker.

’Vores sjæle om natten’ gjorde mig blød om hjertet, men også lidt trist, da jeg kunne læse, at det blev Kent Harufs sidste roman. Han døde i 2014 efter et sygdomsforløb. Jeg håber inderligt, at forfatterens tidligere romaner vil blive udgivet på dansk.

Oprindeligt skrevet af Pia Bechmann, Litteratursiden.

Rosinante
Thomas Krogsbøl