Vilde dyr sommer

2018
)

Vilde dyr

03 jan.19

Lige før lukketid starter et sandt mareridt i zoologisk have, og gæsterne bliver jaget vildt i hæsblæsende thriller om mennesker under pres.

Begrebet løvemor sættes på spidsen i denne spændende thriller af amerikanske Gin Philips. Joan er i zoo med sin 4-årige søn, Lincoln. Det nærmer sig lukketid, da Joan hører høje knald, og på vej mod udgangen ser hun en bunke fugleskræmsler på jorden. De viser sig dog at være døde og døende mennesker, og så er dramaet i gang.

Joan gemmer sig med Lincoln i en tom indhegning og forsøger at forstå, hvad der foregår ved hjælp af korte, paniske beskeder fra sin mand. Samtidig med at hun må holde sammen på sig selv og forsøge at få sin lille søn til at forstå alvoren uden at gøre ham så bange, at han begynder at græde. Tiden går, panikken og den lille drengs sult tiltager, og Joan erkender, at hun selv må gribe til handling og forsøge at komme ud i sikkerhed.

Thriller er i sandhed betegnelsen for denne roman, hvis handling forløber over tre paniske timer. Hvert kapitel har en tidsangivelse, og som læser oplever man på tætteste hold, hvordan verden kan ændre sig på et splitsekund, og tiden omvendt kan snegle sig afsted, når evnen til at holde hovedet koldt er afgørende for ens barns overlevelse. Man gribes af frygten, og bogen er umulig at lægge fra sig.

Joan er bogens hovedperson men undervejs følger nogle af kapitlerne også andre menneskers oplevelse af begivenhederne, herunder en gerningsmand, en 16-årig zoo-ansat og en pensioneret lærer. Det fungerer rigtig godt at man på den måde oplever handlingen fra flere vinkler og der er tilbageblik på de forskellige personers liv før de skrækkelige begivenheder, de nu står midt i. Dette giver læseren et indblik i, hvorfor de hver især handler, som de gør.

Volden er (heldigvis) ikke udpenslet men angsten er konstant, og man tvinges til at forholde sig til voldsomme dilemmaer; hvad gør man fx med et grædende spædbarn, når stilhed er afgørende? Tør man stole på at andres råd og beslutninger er rigtige at følge? Hvem er man i grunden som menneske, når alt står på spil? Titlen ”Vilde dyr” er en åbenlys metafor for, hvordan mennesker reagerer under pres, uanset om man er jæger eller den jagede.

Masseskyderier er desværre et aktuelt emne, men bogen er ikke et angreb på den amerikanske våbenpolitik eller kommer med løsninger. Det er ikke dens ærinde og det er fint. Dog efterlod den mig desværre også en smule tom efter endt læsning, jeg var nærmest udmattet af spændingen men ville alligevel gerne have haft lidt mere. Har man lyst til en hæsblæsende pageturner, er ’Vilde dyr’ et rigtig godt valg. Bare man sørger for at give besked til omgivelserne om ikke at forstyrre, før sidste side er vendt.

Hr. Ferdinand
Nete Harsberg
46023986