Vadehavsfortælling

2014
)

Vadehavsfortælling af Ib Ivar Dahl

03 dec.14

Spændende dramadokumentariske historier. Vadehavets livsbetingelser, sejlads og daglige kultur, både historisk og aktuelt, er i blodet på denne forfatter.

Ikke så sjældent har jeg stået et sted i Danmark, oftest med udsigt over vand, og tænkt: Hvordan var der mon her for nogle hundrede år siden, og hvordan var det at leve her for mange, mange år siden? Det spørgsmål besvarer Ib Ivar Dahl i denne bog. Den handler om Vadehavet, centreret om de fem lokaliteter: Ribe, Tønder, Rømø, Fanø og Mandø. Han beretter om stederne gennem fiktive fortællinger, som er næret af den righoldige research, der ligger bag.

Vi starter kort før år 714, hvor den oprindeligt engelske munk, Willibrord, kristner nogle frisiske områder, og under beskyttelse af den frisiske konge (der skam selv er forhærdet hedning, men et venligt menneske) sejler mod nord og møder danernes kong Ongendus  (Angantyr, og HAN var ikke rar). Her følger vi trælleknægten Rød, der sammen med 29 andre drenge ender som gave til den hellige mand. Historiens rammer er ikke fiktive, det er nemlig første nedskrevne beretning om sejlads i Vadehavet.

En af de andre velfortalte historier foregår omkring Rømø, men er i høj grad også en dramatisk fortælling om hvalfangerskibe på togt ud for Grønlands østkyst. Her er baggrunden materiale om et konkret hvalfangerskib, der var hjemmehørende i Hamborg og i foråret 1777 afsejlede mod Nordatlanten. Det var et utroligt barsk liv, og de tilbageværende hustruers hårde dagligdag skildres også yderst levende.

Historien fra 1800-tallets Fanø har Kristine Tater som hovedperson. Hun var hittebarnet, der blev voldsomt mobbet, både fordi hun var mørk i huden, og fordi hun havde hareskår. Hun "gik i åen", som et selvmordforsøg hed på de kanter, og da Jeppe, som ikke var uden skader selv, hev hende op, fik hun mulighed for at opleve menneskelighed. Den fortælling har naturligvis masser af kilder, og generelt har forfatteren formået at bruge den righoldige baggrund både meget kreativt og konstruktivt. Her er både levende mennesker, spændende handlinger og gode facts, så man bliver klogere undervejs.

Bibliotekernes lektørudtalelse har indsnævret målgruppen til mandlige modne læsere især i Sønderjylland, og dét er da ikke helt fair! Den har potentiale til at nå længere ud. Det gør ikke noget, at man ikke kender alle fagtermer omkring sejlads, for det giver farve til forestillingen. Jeg kan kende gode historier på lang afstand, og sådan nogle har vi her.

Originally published by Beth Høst, Litteratursiden.

Klim
51372808