Under huden

2015
)

Under huden af Belinda Bauer

21 jan.16

En psykologisk thriller med et tvist, fermt skrevet af engelske Belinda Bauer. Tanker om liv efter døden, indsigt i livet med aspergers syndrom og nervepirrende spænding i en og samme bog.

Belinda Bauer skriver spændingsbøger, hvor man som læser oftest ikke kan gætte slutningen. Faktisk ender det ofte med, at man sidder tilbage med følelsen ”wow, hvor kom det fra?!?”. En følelse, der i tidligere bøger også har givet mig en smule kvalme ved tanke om, hvad der egentlig er foregået. Denne bog er dog ikke helt så slem. Men man får rigeligt med aha-oplevelser undervejs.

18-årige Patrick beslutter sig for at studere anatomi, da han håber på at finde tegn på liv efter død. Han har aspergers syndrom og har brug for at være alene. Den eneste, han har knyttet sig til, er faderen, der døde i en tragisk ulykke, da Patrick var syv. Men Patrick har hørt, at når man dør, åbnes der en dør, så man kan komme tilbage til livet. Nu ønsker Patrick at finde beviser på, at denne dør findes. Det kræver blot, at han får lov til at undersøge et lig.

Ud over Patricks historie får vi også lov til at følge Sam. Han har været involveret i et trafikuheld og ligger nu i koma. Han kan hverken sige noget eller røre sig – men tænke og se, det kan han. Det viser sig hurtigt, at ikke alt er, som det burde være. Komapatienter dør uden grund – eller er det måske mord?

De forskellige personers historie flettes ind i hinanden på eminent vis. Og selvom man føler sig sat lidt på et sidespor ind imellem, så viser alt sig at gå op i en højere enhed. Jeg er forundret over den fine beskrivelse af Patrick og hans problemer. Det giver en fin indsigt i livet med en ”usynlig” sygdom og forståelse for de problemer, som personer med Aspergers syndrom løber ind i.  Man kommer langt ind under huden på hovedpersonerne, noget af en bedrift med dette specielle persongalleri. Historien bliver spændende og vedkommende – og man ønsker hele tiden at komme videre til næste kapitel. En ren pageturner, hvor alt er åbent, og intet er, hvad det giver sig ud for. Bogen kan helt klart anbefales til læsere af psykologiske thrillere. Så kan du lide ’Babyalarm’ af Vibeke Dorph, ’Savner dig’ af Harlan Coben eller blot en af Belinda Bauers øvrige bøger, så vil du elske denne bog!

Jentas
Per Vadmand
52026679