Ulvesommer

2020
)

Ulvesommer af Hans Rosenfeldt

08 dec.20

Lovende start på ny krimiserie, som udspiller sig i det nordlige Sverige tæt på grænsen til Finland.

Hannah Wester er ansat ved politiet i Haparanda og bortset fra lidt kriminalitet med smuglervarer og handel med narko, sker der ikke meget i byen. Fundet af en død ulv, som er blevet forgiftet, og som viser sig at have rester af et menneskelig i maven, ændrer dog totalt billedet af den fredelige grænseby. Der er spor til en blodig massakre i Finland, som tilsyneladende har at gøre med en narkohandel, som er gået helt galt. I en skov tæt på ulvens findested, er resten af mennskeliget gravet ned i skovbunden sammen med spor af, at der har fundet en bilulykke sted, som involverer to biler.

Som læsere ved vi mere end politiet, for vi får ret hurtigt at vide, hvem der har kørt manden ned og forsøgt at skjule ham ved at grave ham ned, og i bilen finder de to tasker med rigtig mange eurosedler og en taske med stoffer. Vi kender også til eksistensen af en russisk kvinde, Katja, som har modtaget en tydelig ordre :”Find stofferne og pengene. Dræb den, der har taget dem.” Hun er overbevist om, at det er en amatør fra lokalområdet, som har stjålet taskerne, og det vil bare være et spørgsmål om tid, inden han vil begynde at bruge af pengene eller at sælge stofferne. Og hvis der er noget, hun er god til, så er det at vente.

Romanen består af mange korte afsnit med hver sin hovedperson og med mange klip og skift i synsvinkel. I starten syntes jeg, det var mange personer at forholde sig til, men efterhånden falder brikkerne på plads , og kendskabet til de enkelte personer og deres hemmeligheder bliver bedre. Det virker vældig godt, for på den måde bliver det personer af kød og blod, og læseren forstår bevæggrundene for deres handlinger.

Byen Haparanda har sin egen stemme med antydninger af, hvordan det vil gå nogle af beboerne, hvilket er ret originalt. Den meget overraskende og dramatiske afslutning lægger heldigvis op til en fortsættelse.

Hans Rosenfeldt vil være kendt af mange krimilæsere for den glimrende serie om kriminalpsykologen Sebastian Bergman, som han har skrevet samme med Michael Hjort, og også for at være manden bag manuskriptet til tv-serien 'Broen'.

Hr. Ferdinand
Helena Brennum
38285408