2003
)

Twelve af Nick McDonell

14 mar.04

Nogle unge new yorkere er hjemme på juleferie. Alle må ha’ fat i White Mike, der sælger det nye designerdrug Twelve. Uden ham bliver det aldrig nytårsaften.

"Twelve" er bygget op som filmene "Short cuts", "Magnolia" og "Pulp Fiction". Hovedpersonen White Mike er omdrejningspunktet og bindeleddet til alle de andre personer og deres historier.

Det er ikke uden grund, at jeg kom til at tænke på film, da jeg læste romanen. Den er på alle måder meget filmisk. Sproget er klart og vil egne sig til en dialog på lærredet. Og hele plottet minder i høj grad om fx den meget kontroversielle film "Kids". De unge er forråede i en grad, at man sidder målløs tilbage. For hvor er alle de klassiske autoriteter? Hvis skole, politi eller forældre overhovedet bliver nævnt, er det bare som aktører i kulissen og aldrig som rigtigt medvirkende.

Personerne er (næsten) alle aldeles skruppelløse og amoralske individer. Hovedpersonen (som minder meget om dealeren i "American Beauty") er velbegavet og den eneste, der er clean. Alligevel er han en fortabt sjæl, en ung, der er blevet voksen alt for tidligt. Næsten alle personer i romanen er rige, de er blonde, blåøjede, behøver ikke at bekymre sig om noget, og de er så sløvede af stoffer, at alt i hele denne verden keder dem.

Der er ingen tvivl om, at den 17-årige forfatter Nick McDonell er belæst, man fristes til litterær namedropping: Salinger og Ellis er oplagte inspiratorer. Han forstår sig på sprog, dialogen er troværdig, og ganske vist efterlader den mig som læser med følelsen af, at jeg har været til peepshow hos de overpriviligerede, men alligevel er den læseværdig for alle, der interesserer sig for ungdom og ungdomsliv.

Der er for så vidt intet nyt under solen, bogen omhandler det klassiske generationsoprør, men med den forskel, at de der gøres oprør mod, ikke er til stede. Dette er bl.a grunden til, at historien bliver en tikkende bombe, der med usvigelig sikkerhed må sprænges til slut.

Anbefales til læsere, der kan lide Sonnergård, Matthews, Gordon Inc, men i høj grad også Bret Easton Ellis, Jay McInerney eller Salinger og Motley for at være lidt mere gammeldags.

Borgen, 2003. 223 sider. Kr. 249,-

Borgen