Troja

2021
)

Troja

02 mar.22

Stephen Fry genfortæller de græske myter for en bred læserskare med indsigt og humor.

Jeg har ingen særlig viden om eller altopslugende interesse i græsk mytologi. Til gengæld interesserer jeg mig en hel del for Stephen Fry. Det har bragt mig flere imponerende gode og virkelig underholdende læseoplevelser. Heriblandt ’Troja’.

’Troja’ er fortællingen om en af de måske mest berygtede krige i historien, der indledtes da den smukke dronning Helena af Sparta blev genstand for den trojanske prins Paris’ kærlighed, og Paris’ blussende følelser fik ham til at stjæle Helena fra kong Menelaus. Menelaus overtalte sin bror kong Agamemnon af Mykene til at samle en hær for at tage til Troja og hente Helena hjem. Men ingen gør noget ud af deres gode hjerte, så Agamemnons mål var i virkeligheden byens rigdomme. Og i de næste ti år var Troja under belejring.

Stephen Fry genfortæller de græske myter for en bred læserskare, og hans forfatterstemme er en blanding af den han er, samt de forskellige roller han har haft i både film og tv. Fortællingen er flydende og dialogen virkelig fin. Stephen Fry indleder bogen med at sige, at man ikke behøver at have læst hans to foregående bøger. Det behøver man heller ikke, for Stephen Fry er så indsigtsfuld, humoristisk og bevægende en fortæller, at man hænger på, selvom der er utallige karakterer at holde styr på.

Ligesom i de to første bøger ser vi helte blive født og falde, og vi ser hvordan uskyldige handlinger får katastrofale konsekvenser. Stephen Fry fortæller den beskidte historie om belejringen og sammensætningen af alle de mange involverede. Det gør så skarpt med sit enorme intellekt samt sin vidunderlige fantasi, og man bliver suget med ind på en magisk rejse. Det betyder ikke så meget, om man bagefter kan huske alle detaljerne og de mange fortællinger.

Stephen Fry genfortæller den utrolig komplicerede historie, så man kan læne sig tilbage og blot nyde læsningen. Så selvom verden kan være både uhyggelig og kaotisk, må jeg være uenig med Zeus’ slutbemærkning: ”Jeg ville ønske, at Prometheus for alle de mange år siden ikke havde overtalt mig til at skabe mennesket” sagde han. ”Jeg vidste, det var en fejl”. For når der findes mennesker, der kan skabe magi som Stephen Fry, kan mennesket ikke være en fejl. Hvis du har venner, som du gerne vil gøre noget særligt for, skal du forære dem Stephen Frys serie om græsk mytologi.

Modtryk
Allan Hilton Andersen
39503956