2023
)

Steder i Nationalpark Mols Bjerge

15 feb.24

Man kan følge årstidernes skiften i vidder, huler og i træerne på 15 udvalgte steder i Nationalpark Mols Bjerge i fabelagrig fotobog.

Stemningsfulde og nænsomme fotografier ledsaget af korte poetiske tekster med et personligt præg udgør den store, flotte bog ’Steder i Nationalpark Mols Bjerge’.

Bogen lægger ud ved bronzealderhøjen Store Bavnehøj på toppen af Rønde, strategisk placeret hvis fjenden kom, og bavnerne skulle tændes. Man præsenteres derefter for et bevis på, hvorfor ikke mange solopgange overgår en morgen over Kalø Slotsruin. Endnu en bavnehøj findes i landsbyen Agri ved indgangen til Mols Bjerge. Her finder man ligeledes Stabelhøjene, hvor man kan overskue det meste af Mols’ bakkede landskab. Fra havsiden langs Bogens’ og Fuglsøs kyster ser landskabet igen anderledes ud. De tre dødishuller i bjergene forstærker fornemmelsen af den helt særlige verden i Mols Bjerge, som eksisterer mellem den konstante vekslen af skov, vidder og bakker.

Panoramaudsigten fra Trehøjes gravhøje er fantastisk, særligt hvor Helgenæs viser sig, men også hvor man kan skimte Ebeltoft. Byen, der med sine mange velbevarede bygninger og snoede gader inviterer til langsomme slentreture, men også byen der overrasker med uventede moderne forvandlinger. Helt til strækningen langs Ahl Strand mod vindmøllerne. Kobberhages stenstrand og de smukke bøgeskove er rene skatkamre. Skovene skjuler bla. gamle jernbanespor, man kan gå eller cykle. På tur i Nationalparken passerer man desuden både åbne engområder, et slot, mere betagende natur og eksotiske dyr. Det er ren magi.

Forfatter og fotograf Gøsta Thøger Knudsen er tidligere stadsarkitekt i Aarhus og forhenværende rektor for Danmarks Design Skole. Han har brugt utallige timer i Nationalpark Mols Bjerge for at indfange landskabet i al slags vejr.

Mols bjerge, som jo egentlig er bakker, byder på vidtstrakt mangfoldighed, og afslører nye ting, hver gang man er på besøg. Bogen føjer nye øjne til stederne i Mols Bjerge, og uden brug af ord opfordrer den til genbesøg adskillige steder i de endeløse landskaber. De smukke fotografier har indfanget sjælen i Mols Bjerge og kalder de mange følelser fra besøgene frem og giver lyst til at komme afsted.

’Steder i Nationalpark Mols Bjerge’ er både særdeles veludført med masser af genkendelige scenarier, men i lige så høj grad er bogen en repræsentation af steder med overset skønhed, spændende gemmesteder og uanede muligheder for nye bekendtskaber.

Nationalpark Mols Bjerge
137063611
9788797233030