Rom (Vide verden)

2013
)

Rom (Vide verden)

02 dec.19

Roms unikke historie smelter sammen med nutidens levende hverdag. Byen er den tredje mest besøgte turistdestination i EU, og det er en by med stor kulturel betydning.

Bogen om Rom indledes med et forord af Thomas Harder, der er født af dansk-italienske forældre og har besøgt Italien utallige gange. Hans bedsteforældre boede i et romersk boligkvarter fra 1930’erne, og der tilbragte han mange lange ferier. Han beretter om indkøbene på store kommunale markeder med sin moster, besøg i eksklusive golfklubber med sin faster og om, hvordan han færdedes hjemmevant i byen.

Bogen indeholder et afsnit om Skt. Peter, der lægger op til den spændende fortælling om Peterskirken, dens historie og traditioner. Rom er også den by, der indeholder flest fontæner, og dem kan man se i hele byen i alle afskygninger; kunstfærdige, mærkværdige og mangfoldige. Vi inviteres med til det ukendte Rom og en stor del af byens 22 regioner, hvor mange af dem ikke er kendte for turister. Vi erfarer desuden, at man for at kalde sig rigtig romer skal man bo ved floden Tiberen i Trastevere.

I bogen kan man også læse om de mange mure, der har omgivet det gamle Rom, de strategisk placerede byporte og om maleren Michelangelo Merisi da Caravaggio, hvis kunst i dag er genstand for stor beundring fra fagfolk og kunstelskere. Man får en overordnet oversigt over nogle af Roms rigtigt mange kirker, men der er også et spændende afsnit om de politiske mord, der er sket i Rom. Bogen indeholder desuden et overblik over den fantastiske arkitektur, fra både antikkens, middelalderens og barokkens Rom og ikke mindst et afsnit om Roms Forum, hvor man virkeligt kan mærke historiens vingesus. Det er desuden svært at glemme fascismen, der under Mussolini satte sine dybe spor overalt i byen.

Endnu engang befinder jeg mig i den heldige situation, at jeg har fået adgang til private og meget interessante detaljer om byen Rom, som vil kunne danne en anderledes ramme for et besøg i Den Evige Stad. En by hvor man ikke skal bevæge sig langt, før man møder noget smukt. Og en by hvor man føler sig som tilskuer til rigtigt mange års historie på godt og ondt.

Aarhus Universitetsforlag
50778711
9788771242393