Politik for begyndere

2020
)

Politik for begyndere

19 mar.21

Informativ og underholdende bog om politik for alle børn med to cifte i alderen.

Hvis du også har lidt svært ved at svare kompetent på spørgsmål om politik fra dine børn, så stik dem fluks denne bog, der med masser af sjove illustrationer forklarer et komplekst emne, så det kan forstås af børn fra cirka 10 år.

Politik, hvad går det egentligt ud på, og hvad kommer det mig ved? Hvordan fungerer et politisk system, og hvilke forskellige slags er der? Hvad er forskellen på det politiske system i Danmark og det, de har i USA? Disse spørgsmål og en hel masse andre besvares udførligt og nuanceret i denne bog, som også kan lære mange voksne noget om emnet. Forfatterne formår at koge spørgsmålet om, hvad politik går ud på, ned til relativt enkle spørgsmål, som de fleste kan forholde sig til, og formidler dem klart med velformuleret tekst, tegninger og talebobler. Informationen er saglig og virkelig bred og gøres letforståelig med specifikke eksempler.

Bogen starter med en god indledning, der gør det klart, at politik er noget, der berører alle menneskers liv. Her bliver begreberne politik, styre og autoritet introduceret og forklaret, så man som læser er klar til at forstå resten af bogen. Herefter følger seks kapitler, der hver især omhandler et aspekt af det, man kan kalde politik. Undervejs får man meget at tænke over og også lidt at grine af. Bogen giver en værdifuld grundviden og kan således bidrage positivt til børn og unges dannelse som borgere med rettigheder og pligter. Den slutter med at fokusere på nogle tidens store spørgsmål og problemer, som politik kan være med til at løse. Dette sidste kapitel handler også om at tage stilling og om at debattere, og der er en vis risiko for, at det læsende barn vil tage det, som den opfordring, det er.

Det er en bog, der både kan bruges i undervisningen og af forældre, der gerne vil give deres børn en viden om hvem, der bestemmer i verden, hvordan og hvorfor. Videbegærlige børn vil finde denne bog spændende og sjov og vil muligvis bombardere deres voksne med kloge spørgsmål bagefter.

Nanna Gyldenkærne
38258885
9788702305180