Minderne

2014
)

Minderne af David Foenkinos

11 jun.14

Betagende, let og samtidig meget dyb fortælling om at blive ældre og om betydningen af minder.

”Dengang drømte jeg om at blive forfatter. Eller, nej, jeg drømte ikke. Lad os bare sige, at jeg skrev, at det var en måde at holde mig beskæftiget på, og at tanken om denne beskæftigelse ikke var mig imod.” Hvor var det smukt – det var den følelse jeg sad tilbage med, da jeg var færdig med at læse David Foenkinos roman Minderne. Smukt, bevægende, morsomt og meget tankevækkende fortælling blandt om det at blive ældre og om betydningen af at have minder.

Jeg-fortælleren, Patrick, vil gerne være forfatter, men han synes ikke rigtig, at han har noget at skrive om. For at få sig nogle livserfaringer har han fået job som natportier på et lille hotel i Paris, men der sker ikke rigtig noget på skrivefronten. Vi møder Patrick, den dag hans bedstefar er død. Patrick har egentlig ikke tænkt så meget på ham, og han har lidt dårlig samvittighed over, at han ikke har besøgt ham noget oftere. Men hans død sætter gang i minderne.

Bedstefaderens død sætter også nærmest en lavine af hændelser i gang. Bedstemoderen er blevet installeret på et plejehjem meget mod sin vilje, og en dag er hun pludselig forsvundet. Moderen får en depression, forældrene bliver skilt og han selv får ved et tilfælde en kæreste og senere et barn. Og der sker mere endnu i Patricks liv.

Hvert kapitel – der er 68 i alt – afsluttes af en personlig erindring. Det er erindringer fra så vidt forskelige personer som en tankpasser, der giver Patrick et godt råd, en amatørmaler, der maler køer, Serge Gainsbourg og en rustvognschauffør. Alle erindringer er i sig selv små betragtninger eller historier af cirka en sides længde, og de hænger på en eller anden måde sammen med teksten. Bliver Patrick så forfatter ? Ja, det gør han da, men først da han indser, at ”det jeg lige har oplevet, var” - selvom det forekom ubetydeligt – det stof fortællinger gøres af.

I 2012 debuterede David Foenkinos på dansk med den søde og underholdende kærlighedsroman Delikatesse, og det er dejligt, at han nu er tilbage med endnu en lille perle. En bog som jeg varmt vil anbefale.

Hr. Ferdinand
Agnete Dorph Stjernfelt
51052498