2015
)

Miks bod af Maria Rørbæk

01 dec.15

Charmerende lille letlæsningsbog til den allerførste læsning om Mik og Ali, der gerne vil købe kæmpe-krokodillen, standens flotteste badedyr. Hyggelig og sjov introduktion til læsningen.

Af Susanne Dahl Jensen

’Miks bod’ er 8. del i serien om 6-årige Mik og handler selvfølgelig om drengen Mik og hans bedste ven Ali og alle deres små eventyr. I denne bog drømmer vennerne om at få strandens flotteste badedyr, den store flotte krokodille, hvor de begge to kan sidde på. Men krokodillen er temmelig dyr i to små drenges verden, for hvordan skaffer de lige 100 kroner, så de kan købe den krokodille før andre? Ja, så må man jo finde på noget, og heldigvis hjælper far med en god idé. Han køber en flaske saft til dem, og så åbner de simpelthen en lille bod, hvor de sælger saft til strandens gæster, og inden de ser sig om, har de 100 kr. til den flotte krokodille. Lykkelig slutning med to glade drenge, der leger i vandet med deres nyindkøbte badedyr.

Bogen er også en del af forlagets serie ’Lydret dingo. Mini’, hvor langt de fleste ord i bøgerne er lydrette. Let-tallet er ni, og her er en bog til den allerførste læsning, hvor bogstavernes lyde er på plads. Teksten ledsages af Runa Steppinges fine illustrationer med masser af varme og humor og skøn sommer, som fint viser, hvad der sker i historien om de to venner. Imponerende, at man kan lave så fin en historie med så enkel en tekst. Forfatter Maria Rørbæk har skrevet et par andre letlæsningsbøger udover serien om Mik og har også skrevet et par billedbøger. Illustrator Runa Steppinge har illustreret hele serien om Mik og har derudover illustreret et par andre billedbøger med samme streg og charme.

Her er i hvert fald en skøn lille historie til dem, der har styr på lydene og knækket læsekoden og ganske enkelt skal læsetræne med en hyggelig og sjov historie. Værsgo og læs!

51884221
978-87-02-17841-8