2023
)

Masken vi bar

03 maj.23

Styrken i Marianne Monteaus krimier ligger i autenticiteten af karakterer og plot.

Marianne Monteau skriver virkelig godt, og krimierne om efterforsker Lucy Kiehl er mere end på linje med serierne med Egholms Dicte Svendsen og Blædels Louise Rick.

Det uhyggelige i denne femte krimi med Lucy Kiehl er egentlig ikke mordene eller mørket, de foregår i. Det er den aggressive og ondskabsfulde mobning af en dreng i skolen, der gør fysisk ondt i maven, når man læser om det. Ingen vil se det eller gribe ind, hverken lærere eller klassekammerater, og det får fatale følger.

Lucy er nu tilbage i Aarhus efter en afstikker hos Københavns politi. En ældre kvinde findes myrdet, og det, der i første omgang ser ud til at være et tilfældigt rovmord, viser sig at være noget helt andet. Mange spor ender blindt indtil der sker endnu et mord. Sammen med makkerne Nick og Joan forsøger Lucy at finde morderen. Privat er de også udfordret, da ydre omstændigheder tvinger dem til at sove sammen i Lucys lejlighed. Snorken uro og mangel på søvn får venskaberne til at knage lidt. Især fordi Joan tromler ufortrødent hen over de usynlige grænser for privatlivets fred.

Samtidig med mord og rod i venskaberne følger vi Agnethe, der er en bitter førtidspensionist, der ikke selv formår at klare det daglige liv. Hun skriver både bøger og noveller, men formår ikke at komme igennem til forlagene. Selvtilliden har lidt mangen et knæk både som kvinde, forfatter og som forrådt hustru. Bitterheden går ud over alle i hendes nærvær, hvilket betyder, at det kun er et af hendes børn, der orker at kigge forbi.

Jeg tror, at vi alle har set eller oplevet mobning i skolen eller på arbejdspladsen. Det er faktisk noget af det mest modbydelige man kan byde et menneske. Den ensomhed der skabes, er så uendelig ødelæggende for den, der bliver mobbet. Det er fantastisk, hvor meget en skønlitterær bog kan åbne op for dialogen om svære emner, og det er derfor, vi alle skal læse bøger som ’Masken vi bar’.

Serien om Lucy Kihl er nem og lige til at læse. Kan du lide nordiske krimier med stærke karakterer og realistisk handling, så er denne serie lige noget for dig.

Grønningen 1
135427365