Leg med døden

2020
)

Leg med døden af Rachel Abbott

27 apr.20

Andet bind i krimiserien med Stephanie King er en fængslende og dyster fortælling med et udspekuleret plot.

En morderleg mellem venner skulle være et sjovt udgangspunkt for en fest, men ikke denne gang. Hemmeligheder skal afsløres, så en virkelig morder kan blive fundet blandt vennerne, der er samlet på Polskirrin.

På årsdagen for aftenen før den bryllupsfest, der aldrig blev til noget, fordi en katastrofe indtræf aftenen før, er otte mennesker samlet igen. I det samme hus, Polskirrin og de samme otte personer som året før, og det slutter ikke her. Lucas, brudgommen og husets ejer har nemlig gang i en uhyggelig og alt for realistisk morderleg, der skal ende ud i at afsløre, hvem der var skyld i det forfærdelige, der ramte stedet sidste år. Hurtigt bliver det endog meget ubehageligt, men det er umuligt at slippe væk. Alle har noget at skjule og Lucas helmer ikke, før alt er afsløret.

'Leg med døden' er en dyster fortælling, der fanger fra starten og holder læseren i et jerngreb til den bitre ende. Et udspekuleret plot, som jeg dog havde gættet noget af, men det ødelagde ikke hverken spændingen eller fornøjelsen ved historien. Der er flere tvists i handlingen, der lige vender det hele på hovedet, og man er aldrig helt sikker på, hvem de er de gode, og hvem der ikke er.

Det er en tilfældighed, der gør, at politiet overhovedet bliver indblandet i det rollespil, der foregår på Polskirrin, men da først politiassistent Stephanie King ser, hvad der foregår, bliver hun noget mistænksom og husker tydeligt, hvad der skete for et år siden samme sted med de samme mennesker, så selvom det bestemt ikke passer Lucas, er hun ikke sådan lige at slippe af med igen.

For mit vedkommende var det er kært gensyn med Stephanie King og Angus Brodie, om end det ikke er nogle af de politipersoner fra krimiserier, man lærer bedst at kende. Deres privatliv fylder meget lidt, men deres samspil på jobbet er til gengæld både fascinerende og sjovt at følge og jeg håber på flere bøger fra forfatterens hånd.

Anbefales til de læsere, der er vilde med den psykologiske spænding og ikke nødvendigvis behøver blodige og voldsomme mord.

Gad
Nanna Lund