Anmeldelse
Læringsglemsel
- Log ind for at skrive kommentarer
Bogen om undervisning af børn og unge fra vuggestuen til universitetet er et meget seriøst opgør med tidens tendens til at måle og skematisere al læring.
Psykologiprofessoren og viceinstitutlederen fra Aalborg Universitet har opfundet ordet læringsglemsel, der dækker over, at vi lærer mest, når vi ikke ved, vi lærer. Det kan for eksempel ske gennem leg, undren eller nytænkning af den gammeldags mesterlære.
Hun har arbejdet meget for bl.a. Undervisningsministeriet på at lave nye undervisningsvejledninger og har forsket i næsten alt fra vuggestuer til erhvervsuddannelser og har ikke mindst sin egen universitetserfaring. Alt det bruger hun til meget overbevisende at argumentere mod snæver fokusering på læringsmål.
Efter de teoretiske drøftelser eksemplificerer hun brugen af læringsglemsel på alle niveauer fra vuggestue til universiteter.
Det er en meget brugbar bog for pædagoger og undervisningspolitikere, men også alle os andre, der på en eller anden måde videreuddanner os eller agerer sammen med kolleger, kan blive klogere af at læse denne lille bog.
Brugernes anmeldelser