Krigen i dagslyset. Del 1

2019
)

Krigen i dagslyset af Peter V Brett

05 jun.19

Det er en præstation at skrive bøger på mere end tusind sider, der stadig kan fastholde læserne side efter side. Det kan Peter V Brett i den grad.

Hvor andet bind i Dæmoncyklussen, 'Ørkenspyddet', var fyldt med aktion og menneskets kampe mod dæmoner på næsten hver eneste side, er dette tredje bind ikke mindre spændende, selvom der er langt mere strategi end kampscener. Man lærer personerne meget bedre at kende på både godt og ondt, og man forstår langt bedre det spil, der foregår mellem de forskellige befolkningsgrupper.

Selvom bogen er meget omfangsrig, bliver den aldrig kedelig, tværtimod er spændingkurven og underholdningsværdien intakt bogen igennem, og det kan kun gå for langsomt med at få oversat fjerde bind i serien.

Den direkte konfrontation mellem de tidligere venner og nuværende dødsfjender Ahman Jadir og Arlen Bates er omdrejningspunktet for historien og det højdepunkt, man venter på gennem hele fortællingen. Men selvom vejen dertil er lang og snørklet med masser af historier og personer, er hver eneste episode velfortalt og relevant. Da jeg havde læst bogen færdig, var der ikke en eneste side eller nogen episoder, jeg synes skulle have været udeladt. Alt går op i en højere enhed.

Sproget er lettilgængeligt, lige med undtagelse af personernes til tider lange og meget besværlige navne, og derfor føles bogen ikke nær så lang, som man skulle tro. De mange spring mellem forskellige hovedpersoner fungerer rigtig godt og er med til at fastholde læserens fokus. Der sker i det hele taget meget, og det kræver koncentration at følge alle handlingsforløbene.

Alt i alt er 'Krigen i dagslyset' en fremragende læseoplevelse, og jeg vil anbefale serien til alle voksne fantasy læsere. Serien er i den barske ende af genren og ikke egnet til børn. Bøgerne bør absolut læses i rigtig rækkefølge, da der er en fortløbende handling. Rækkefølgen er foreløbig: 'Den tatoverede mand', 'Ørkenspyddet del 1', 'Ørkenspyddet del 2', 'Krigen i dagslyset del 1' og 'Krigen i dagslyset del 2'.

DreamLitt
Nanna Lysgaard Elmkjær
46552555