Kærlighedens lænker

1971
)

Kærlighedens lænker af An-Magritt Wibell Nygaard-Ech

08 dec.16

En dybdegående og ærlig beskrivelse af et liv med en psykopat fra virkelighedens verden

Jeg havde det først og fremmest svært med at være vidne til hovedpersonens deroute. Jeg kan simpelthen ikke begribe, at nogle kvinder bliver i et voldeligt forhold med en psykopat i årevis, og da slet ikke når det begynder at gå ud over børnene. Dina er en fuldstændig velfungerende kvinde, da hun møder Jess – en spændende og tiltrækkende dansker, der arbejder som discjockey på et diskotek i Oslo. I begyndelsen er han sød og rar, omend Dina indimellem synes, han reagerer mærkeligt. Hurtigt går det dog op for hende, at han ikke er normal, men alligevel bliver hun i forholdet og flytter ovenikøbet med ham til Danmark. Her begynder det så for alvor at gå galt. Jess bliver voldelig overfor både Dina og deres søn Janny, han lyver, stjæler og bedrager alt og alle og tilbringer langt de fleste vågne timer med at se porno på internettet. Alligevel går der næsten femten år, inden Dina får mod til at smide ham ud - og endnu længere tid, før hun er fri af ham.

Bogen er en ærlig beretning fra en tidligere kone til en psykopat, og den rammer hårdt. Det er helt forfærdeligt, hvad hun og sønnen har gået igennem, og det er usandsynlig heldigt, at Janny ikke har taget varig skade af at vokse op under sådanne forhold. Alligevel kan jeg mærke, at det irriterer mig, at Dina ikke smed Jess ud langt, langt tidligere. Jeg kan godt læse mig til, at han er manipulerende, og at han gør hende afhængig af sig, men jeg synes alligevel, hun burde have sagt fra, da det begyndte at gå ud over sønnen, der ligefrem ændrer karakter af at bo sammen med sin far.

Jeg synes det er modigt af forfatteren at stå frem med sin historie og jeg håber den vil kunne hjælpe andre i samme situation til at indse, at psykopater ikke ændrer sig, så de kan frigøre sig langt tidligere. Dina formår at gøre sin historie både spændende og medrivende, og selvom jeg blev irriteret på hende gentagne gange, var jeg nødt til at vide, om hun overhovedet kom ud af forholdet med sit eget og Jannys liv i behold.

Harper & Row
0
9788793015272