I paradis får man ikke bank

29 jul.12

Eventyr! Den havde jeg bare slet ikke set komme. Eventyr for voksne, blandinger af eventyr fortalt i bedste H.C. Andersen-stil flettet med nyt og gammelt, eventyr som eventyr er, men med et strejf af det virkelige livs barske realiteter. Det hele fortalt med et ægte livlig fantasi, hvor alt kan ske og også sker og fortalt i et vidunderligt sprog, som flyder og kærtegner læseren med en pragtfuld læseoplevelse.Men barsk er fortællingerne også og speciel “I paradis får man ikke bank”, som bogen er opkaldt efter, var fascinerende og utrolig skræmmende på en gang. Hele bogen igennem berører forfatteren højaktuelle problemer og der findes en masse morale i hver enkel fortælling. Emner, som død, sorg, næstekærlighed, vold i hjemmet bliver blandet med eventyr-stilen, gammeldags blandes med nutiden, som den unge pige i “Madam Mufasa”, der drager på en lang rejse for at redde landsbyen mod den onde heks…på en cykel (!) og Tina Henneberg slipper ufattelig godt fra det. Hun har en fantastisk evne til at fange læseren med det samme og selv om fortællingerne er korte, så efterlader de nogle gevaldige indtryk og en masse stof til eftertanke. Det var begrænset hvormeget jeg grinede, mens jeg læste bogen, og jeg indrømmer, at jeg simpelthen ikke kunne holde tårerne tilbage, da jeg læste “Det lille blå barn”. Men det gør ikke noget, så længe det er små korte fortællinger, som man kan læse, lige når man har lyst og bruge tid på at fordøje. Mit først indtryk af selve bogen var, at jeg undrede mig over bogens format, men som jeg begyndte at læse, var det er simpelthen perfekt - kunne ikke være anderledes. Bogens cover syntes jeg desværre er kedeligt og ganske intetsigende. Tina Henneberg er som sagt en dygtig kunstner og jeg tror, at hun ville kunne lave et meget mere indbydende omslag til bogen, som vækker læsernes interesse.

Alt i alt en dejlig og rørende læseoplevelse, som jeg håber I vil dele med mig. Jeg ser allerede frem til Tina Henneberg’s næste bog ‘Pigen med de afhuggede fødder’, som skal udkommet her i sensommeren/efteråret.

Læs mere på hjemmesiden www.tinahenneberg.dk

Tina Henneberg
28788290