I fiskens tegn

2022
)

I fiskens tegn

18 dec.22

Interessant roman om, hvordan ensomhed og depression kan tage magten over os og samtidig sætte os fri.

Lucy er deprimeret efter at have brudt med sin kæreste, Jamie, og hun tager derfor imod sin søsters tilbud om at bo i hendes overdådige hus ved Venice Beach i Californien, hvor Lucy skal passe hunden Dominic. Hunden sørger for, at Lucy ikke føler sig ensom længere, og når hun skovler hans lorte op, tænker hun ”Det her er ægte kærlighed, det her er manden for mig, det her er vejen frem”.

Lucy deltager i tvungen gruppeterapi, efter hun brækkede Jamies næse, men hun betragter de andre i gruppen som "én flerhovedet hydra af desperation". Hun har brugt ni år på sin ph.d.-afhandling, der handler om hullerne i oldtidens kvindelige digter Sapphos værk, som Lucy mener er bevidste sletninger. Hun bruger en del tid på Tinder og beslutter at mødes med et par af fyrene blot for at dyrke sex, men det virker ikke rigtigt.

En nat, hvor Lucy går tur på stranden, ser hun den unge, sexede surfertype Theo, som hun begynder at mødes med i vandkanten. Lucy undrer sig over, at Theo ikke har en sand horde af tilbedere efter sig, og efter et stykke tid åbenbarer han sin hemmelighed for hende. Theo er en havmand! Han giver hende de mest fantastiske seksuelle oplevelser i den verden, der forbinder hans hav med hendes land, som også Sappho beskriver. Theo trøster Lucy, og efterhånden lever Lucy kun for de timer, som hun kan tilbringe sammen med Theo. Men snart kan hun ikke længere genkende sig selv.

Melissa Broder skriver om afhængighedens forvandlende kraft og om menneskets romantiske dødsønsker. Hun er virkelig ferm til at adskille kvinders følelser af begær og kærlighed og til at beskrive både neuroser og depression. Fortællingen indeholder masser af sjove selvudleverende og pinlige episoder, men på samme tid er bogen også uendelig trist - også selvom Lucy finder forløsning og fuldendelse gennem modet til at eksperimentere med begreberne begær og kærlighed.

’I fiskens tegn’ fortæller om kærligheden mellem menneske og havdyr, ligesom fortællingen ’The shape of Water’ af Guillermo del Toro. En anden bog der indeholder magisk kærlighed, er Ikke før solnedgang af Johanna Sinisalo, men heri betragtes naturen med romantiske øjne. ’I fiskens tegn’ fletter gammel overtro sammen med en forholdsvis almindelig hverdagshistorie om ikke kunne finde sin vej. Hvis ikke man kan få nok af overjordisk smukke mænd, kan man med fordel også læse Signe Fahls serie Tågespind.

’I fiskens tegn’ er en spændende, anderledes og velskrevet roman, der ikke lægger fingre imellem.

Falco
Emma Holten