Hvor friheden begynder

2017
)

Hvor friheden begynder af Nelson Mandela og Mandla Langa

20 dec.17

En detaljeret og læseværdig bog om Mandelas år som præsident på baggrund af hans egne notater og erindringer. Bogen hører til ved siden af alle de andre om det store ikon.

Denne bog tager tråden op, hvor 'Vejen til frihed' slap. Vi følger i detaljer, hvordan en samlingsregering blev sammensat. Forfatteren Mandla Langa har gjort et kæmpearbejde med at få samlet et læseværdigt materiale, og bogen er forsynet med et almindeligt register, en tidslinje, en meget nyttig oversigt med personer, steder og begivenheder samt en forkortelsesliste over organisationer og administrative organer. På trods af disse redskaber er det en bog, der er vanskelig at læse for den såkaldt forudsætningsløse læser. Har man ikke ambitioner om at huske ret mange navne og steder endsige få et nogenlunde overblik, så er det en fascinerende bog.

Nelson Mandela ønskede først og fremmest at videregive sin beretning om at etablere grundlaget for et demokratisk samfundssystem i Sydafrika. Det er ikke vanskeligt at forestille sig, hvor svært det har været at se en fremtid for sig side om side med de hvide for Sydafrikas farvede befolkning eller at forstå den sorte befolkning som sine ligemænd for apartheidstyrets tilhængerne. Verdens indretning blev pludselig helt anderledes, og de er da også langt fra nået i mål i Sydafrika nu 24 år senere, hvor sociale problemer trækker i den forkerte retning.

Læser man uden at lade sig forstyrre af de mest ukendte navne og forkortelser, det kan anbefales at slå de hyppigst nævnte op, får man en oplevelse af det kolossale arbejde, der lå foran med at omlægge Sydafrikas økonomi efter årene med apartheid. Det hvide mindretal havde udnyttet landet til gavn for egne interesser med forarmelse af det sorte flertal til følge. Det kan gøre en læser i 2017 nedtrykt at høre, hvordan korruptionen stadig har et solidt tag i landet. Magt korrumperer åbenbart til alle tider.

Rosinante
Jakob Levinsen
53598870