Hjerteløs

2016
)

Hjerteløs af Petrus Dahlin

08 dec.16

Findes der spøgelser og kan de overtage de levendes kroppe? Man kommer i tvivl i denne lille og meget uhyggelige bog.

Jeg ved ikke helt, hvad forfatteren vil med ’Hjerteløs’.  Er det en spøgelseshistorie eller i virkeligheden en historie om en meget ensom lille pige i en meget stor lejlighed i en kæmpe stor by i et fremmed land? Målgruppen er heller ikke tydelig for mig.

Maia flytter fra Sverige til New York, fordi begge hendes ambitiøse forældre har fået høje stillinger derovre. Eller rettere sagt flytter familien tilbage til New York, for Maia er faktisk født i den lejlighed, som de flytter ind i. Hun bliver efterladt alene fra tidlig morgen til sen aften næsten hver eneste dag. Da hun langt om længe får overtalt sin mor til at købe et kæledyr, går der ikke længe, før hamstret er stukket af, og hun må lede i den store lejlighed, hvor flyttekasser stadig står uåbnede, og de fleste rum er mere eller mindre tomme. Hun går til sidst også ind i det forbudte hjørnerum, og her møder hun et spøgelse, der hurtigt overtager Maias krop, mens Maia ligger under gulvbrædderne og sulter. Ingen opdager noget, før Maias svenske veninde kommer på besøg og opdager, at noget er galt.

Bogen er kort og hurtigt læst, og sproget er flydende og lettilgængeligt, men jeg kommer i tvivl om bogens budskab, og jeg er også i tvivl om, hvorvidt den er skrevet til børn eller voksne. Jeg må simpelthen konstatere, at jeg ikke forstår, hvad det er, jeg har læst. Historien er temmelig uhyggelig med et konstant bagvedliggende mørke. Derfor tror jeg måske ikke, den er skrevet til børn, men på den anden side er hovedpersonen 10-12 år gammel, og bogen er kort og letlæst, så måske er det alligevel en gyser for børn og unge. Jeg er meget i tvivl og ved ikke helt, hvem jeg vil anbefale ’Hjerteløs’ til.

Turbine
Louise Ardenfelt Ravnild
52635837