Historien om A. J. Fikrys liv

2015
)

Historien om A.J. Fikrys liv af Gabrielle Zevin

08 apr.15

Varm og humoristisk feel-good roman om den nørdede og lidt stakkels boghandler i et lille farverigt lokalsamfund i New England. En hyggelig læseoplevelse uden skarpe kanter.

I New England på den lille ø Alice Island ligger boghandlen Island Books. Over indgangen til boghandlen hænger skiltet med citatet "Intet menneske er en ø; enhver bog er en verden". A. J. Fikry er den nørdede og indesluttede boghandler i forretningen. Hans liv er gået i stå, efter hans kone døde ved en ulykke. Han har stadig sin kærlighed til litteraturen, men med konens død forsvandt det aktive liv og arrangementerne i boghandlen. Fikry er på deroute og på vej ud i alkoholisme af bar fortvivlelse. En dag sker der imidlertid noget nyt. En gave (her skal det ikke røbes hvilken) bliver plantet midt i hans forretning, og dermed gives der ham en chance for at få et nyt og mere indholdsrigt liv. Han griber heldigvis chancen, og hans liv ændrer sig. Begivenhederne tager fart, han bliver mere udadvendthed og gladere, og hans position på øen og i lokalsamfundet ændrer sig.

Gabrielle Zevin skriver varmt og humoristisk om A. J. Fikry og hans familie og om de andre personer i det lille samfund. Man kommer til at holde af romanens karakterer. Det er en vaskeægte feelgood roman, man kan hygge sig med. Bogen er dog ikke uden problematikker og sørgelige hændelser, og den beskriver livet med glæder og sorger uden sentimentalitet.

Forfatteren er uddannet i litteratur og glad for bøger, ligesom Fikry. Gennem hele bogen hører man om det litterære miljø og litteraturen i det hele taget. Fikry skriver sine personlige omtaler og filosofiske fortolkninger af bøger og tekster, som vi læsere så også får med. Bogen kan sammenlignes med ’Læserne i Broken Wheel’ af Katarina Bivald. Jeg vil varmt anbefale den til læsere af denne og fx ’Jordemoderen fra Hope River’. De har alle tre gode beskrivelser af livet og personerne og den samme optimistiske og glade grundtone.

Rasmus Hastrup
51645782
9788711387344