Forfatterliv

2006
)

Forfatterliv af Torben Lange

10 jul.06

Underholdende og sørgmunter erindringsroman om at miste, sørge, genfinde glæden, få noget nyt at sørge over osv.  Kort sagt, en erindringsroman om livet.

Når livet er surt kan man trøste sig med, at de værste oplevelser ofte ender med at blive de bedste historier. Historierne i "Forfatterliv" er rigtigt gode. Faktisk så gode at man ikke rigtig ved, om man skal man grine eller græde?

Ved bogens begyndelse er forfatterens kone netop død, og han savner hende frygteligt. Desperat prøver han at sove med åbne øjne, for hver gang han lukker dem, ser han hende for sig. Han har mest lyst til at dø men ved ikke rigtigt, hvordan han skal gribe det an. Så livet må gå videre, og det gør det. Først med hiv og sving, men siden er det, som om det begynder at glide lidt lettere.

En sexolog anbefaler på et tidspunkt den sørgende at tage på ferie. Men når man er en fattig forfatter i evig clinch med skattevæsenet, så er det ikke nemt at rejse sin vej. Heldigvis møder han en flink mekaniker, der på det nærmeste forærer ham en 2CV. Et transportmiddel rigere beslutter han at køre til Nordkap. Det er ikke småting han oplever på sin rejse op igennem Sverige. Han møder elskovssyge svenske kvinder i skoven og bliver angrebet af både en elg og en aggressiv fugl.

Alt i alt hjemsøges fortælleren på det nærmeste af utrolige oplevelser. Han er populær hos kvinder, forføres let og får børn med et par tilfældige bekendtskaber. En dag bliver han pludselig lam i det ene ben og indlægges på hospitalet. Her forelsker en medpatient sig i ham i sådan en grad, at en sygeplejerske plager ham om at tage en ekstra overnatning for ikke at gøre den forelskede ulykkelig.

"Forfatterliv" er en bog der nærmest læser sig selv. Tonen er let og humoristisk, selv når det er det triste og tragiske, der berøres. Det sværeste under læsningen er at finde en grimasse der kan passe. Det er ikke pænt at le af dem, der har det svært – men det er svært at lade være. Men mon ikke forfatteren kan tilgive os og måske ligefrem tilskynder til det?

Torben Lange udgav i 1996 "Historien om en idiot: fortalt af ham selv", en erindringsroman, der  handlede om forfatterens drenge- og ungdomsår. Så hvis man vil have det hele med, skulle man måske starte der.

Borgen, 2006. 342 sider. Kr 299,95

en historie om liv og død
Borgen