Forbundet

2020
)

Forbundet af Anne Juul Christophersen

16 jan.20

Anne Juul Christophersens malerier er portaler til en bedre verden. En verden hvor vi mennesker forstår naturens styrke og den kærlighed, der ligger gemt heri.

At åbne denne smukke bog skaber samme følelse, som jeg forestiller mig Alice havde, da hun faldt hele vejen gennem hullet, til landet hvor alt kan ske. Fornemmelsen af magisk forundring samt en stor og sælsom skønhed.

Anne Juul Christophersens motiver bevæger sig indenfor genren magisk realisme. Hendes særlige evne til at røre noget dybt i os, vores grundlæggende længsel, har betydet, at hendes karriere har bevæget sig meget stærkt. Med soloudstillinger i både Sverige, Danmark, Spanien, Skotland og England er efterspørgslen på Annes Juul Christophersens værker i dag vældig stor i både ind- og udland. Desuden driver hun Kunstskolen Annes Atelier.

Hendes malerier handler om den grundlæggende cirkel, som vi alle er en del af. Bogen her tager udgangspunkt i den forbundethed, hun selv føler med naturen, sammenhængen mellem alt levende og ønsket om at arbejde med begrebet paganism, det engelske ord for hedenskab, der handler om at følge naturens og årets rytme. Men malerierne taler også til det tomrum, vi har indeni, og som vi længes efter at få fyldt i hverdagens travlhed. Anne Juul Christophersen bor selv i den smukke, flade marsk i Sønderjylland og går lange ture med sine hunde flere gange dagligt, hvor hun plejer sit kærlighedsforhold til landskabet og spejler sig i sin omverden.

Bogen ’Forbundet’ er resultatet af lang tids arbejde, hvor kunstneren udarbejdede tolv malerier på 150 x 150 cm, som hver især blev malet på den årstid, de knytter sig til. De otte malerier handler om årstiderne og de fire om elementerne vand, ild, jord og luft. Hendes malerier er hver for sig fuldstændigt fantastiske, men sammenhængen mellem disse tolv er mesterlig. I bogen, hvor vi kan læse 'Fablen om den lille pige og naturen', digtene, den bagvedliggende research, processen og historien, får vi det særlige indblik i kunstnerens søgen efter sammenhæng.

'Forbundet' begynder med fablen, hvor pigen og bjørnen ligger sammen i det varme mørke, indtil bjørnen beslutter sig for at vise pigen, hvor meget større verden er. Det første de møder, er det længe ventede, smukke forårsjævndøgn, hvor alle hilser lyset velkommen med en snert af vemod. For goddag betyder også farvel. Og i maleriet, der symboliserer forårsjævndøgnet, fanger Anne Juul Christophersen savnet efter lyset, hvor den lille pige står med lyset i den ene hånd og mørket i den anden. Det er genialt og mere end imponerende. Jeg kan ikke beskrive min begejstring med ord. Anne Juul Christophersen er en stor kunstner, hvis malerier kalder de dybeste længsler frem i sin beskuer.

Nordjysk Kunstforlag
47863244
9788791529184