Fine fornemmelser

2019
)

Fine fornemmelser af Julian Fellowes

06 dec.19

Man er på ingen måde i kedeligt selskab med denne roman, der byder på  middel- og overklassedrama for alle pengene.

Forfatteren Julian Fellowes er manden bag tv-succesen ’Downton Abbey’, og det giver i min optik et kvalitetsstempel udover det sædvanlige.’Fine fornemmelser’ er et portræt af den engelske overklasse i 1990'erne, og et portræt af dem, der ville ønske, at de var en del af den.

Handlingen udspiller sig både i London og i området omkring Sussex. Historien er fortalt gennem en mandlig skuespiller, der lever sit liv sammen med både adel og middelklassen. Hans veninde Edith Lavery er historiens hovedperson. Hun er en smuk og indtagende engelsk blondine, der i middelklasseregi både er særdeles velklædt og har en ret sikker stil samtidig med, at er hun også en kvinde, der ved, hvad hun vil.

Edith bor i London og arbejder i et ejendomsmæglerfirma. Hun møder den rige Charles Broughton, der er arving til familiegodset, hvilket gør ham til en meget interessant ungkarl blandt giftemodne kvinder. Da Charles frier til Edith, siger hun ja. Hun opdager dog, hvor svært hendes nye liv er. Den engelsk landadel med de mange uskrevne regler, som overhovedet ikke regner Edith for noget, kan være skarp kost.

Edith betragtes som en middelklasseopkomling, og selvom hun bor på Broughton Hall sammen med sin mand, bestyres godset udelukkende af Ediths svigermor, den stålsatte og meget skarpsindige Lady Uckfield, kaldet ’Googie’ af de allernærmeste. Lady Uckfield opdager også, at det måske ikke er hendes søn, der er så interessant for Edith, men grevindetitlen i stedet. Edith keder sig i sit ægteskab, men en dag dukker den unge skuespiller Simon Russell op på godset, der skal bruges som lokation til en film, og så begynder der at ske ting og sager.

Julian Fellowes er rigtig god til at fortælle en god historie. Han er mest kendt for at skrive filmmanuskripter og er i høj grad dygtig til at opbygge plot vha. en masse sideplot, som tilfører en masse relevant viden til den samlede forståelse. Det evige spil mellem de adelige og middelklassen er blændende fortalt. Bogen giver et fint billede af England, men mest et skarpt og samtidig varmt blik på den engelske overklasse og dens indspiste privilegiefyldte verden.

Hvis du elsker kærlighed og lidenskab i alle former, store engelske godser og samtidig er blot en smule anglofil, er denne bog som skabt til dig.

Hr. Ferdinand
Inger Kristensen