Explorer Akademiet - hemmeligheden om Nebula

2019
)

Explorer Akademiet - hemmeligheden om Nebula af Trudi Trueit

07 jan.20

En drøm går i opfyldelse for 12-årige Cruz, da han bliver optaget på Explorer Akademiet - en prestigefyldt skole for talentfulde forskerspirer. Men der venter ham i stedet en tilværelse af mere mareridtsagtig karakter.

’Hemmeligheden om Nebula’ er første bind i en underholdende og action-fyldt serie, som er inspireret af idéer og forskning udført af National Geographic Society. Bogen leverer et spændende mix af kodebrydning, hæsblæsende missioner, komplicerede opgaver, teknologiske opfindelser, kostskoleliv og venskaber.

Oplevelserne står i kø, da Cruz Coronado flytter fra Hawaii for at begynde på Explorer Akademiet sammen med 23 andre håbefulde børn og unge fra hele verden. Her skal de træne og uddanne sig til at blive næste generations store forskere og opfindere. Cruz falder hurtigt i hak med sin nye værelseskammerat, canadiske Emmett, hvis briller tager farve og form efter hvilket humør, han i er, fordi han har sprøjtet nanoprocessorer med signalstoffer ind i blodbanen, som kommunikerer med dem.

I deres nye tilværelse på Akademiet prøver de kræfter med teknologiske opfindelser som tankestyret digitalfotografering, 3D holografiske videooptagelser, digitale origamidagbøger samt computeranimerede virtuelle erfaringer, der ved hjælp af atmosfæriske forhold, holografisk billeddannelse og varmestrålingssensorer gør oplevelsen til en virkelighedstro fest for sanserne.

Fra første dag står det imidlertid klart, at der er noget, der ikke helt er, som det skal være. Cruz opdager, at der er en hemmelighed fra fortiden, der ligger lurer. Hans mor gik også på Akademiet, og hun var tæt på en banebrydende opdagelse, da hun omkom i en ulykke på laboratoriet. Eller var det nu også en ulykke? For pludselig er der nogen, der stræber Cruz efter livet, og han får travlt med afdække sammensværgelsen bag morens død, samtidig med at han skal løse de kodede beskeder, som hun har efterladt ham.

Personkarakteristikken er lidt flad, f.eks. er Cruz nærmest ensidig god og sætter altid andres behov over sine egne, også selvom det betyder, han ikke består et fag. Oversættelsen har også sine problemer med enkelte vendinger, der er fejloversat, eller ord, som optræder med bindestreg, selvom det er et sammensat ord på dansk. Når handlingen får taget fart, er bogen spændende, og den kan også være med til at skabe nysgerrighed om videnskabens avancerede opfindelser. Teksten suppleres indimellem af farverige illustrationer, og bagerst i bogen er der otte sider om den videnskab, der ligger til grund for historien, samt en lille forsmag på 2. bind i serien ’Falkens fjer’.

Det er en tempofyldt serie til eventyrlystne læsere fra ca. 11 år. Den er velegnet til børn, der har været glade for at tage på eventyr med Jake Atlas i ’Smaragdslangens grav’ eller løse koder i ’William Wenton & luridiumstyven’.

People'sPress
Karen Gunn
46677528