2024
)

Et spil for tabere

17 jun.24

Rune Nøhr genopfrisker heltenes tid i hårdkogt og underholdende detektivroman.

”En grumset solopgang rejste sig over Byen… Dagen var knap nok begyndt, og Byens første ofre var allerede valfartet til.”

Denne spændende detektivroman er inspireret af mørket fra 1980’ernes New York og indeholder stemningen fra serien ’The A-Team’ krydret med Dr. Jekyll og Mr. Hyde og en smule Hulk. Med billeder af en storblødende Bruce Willis fra ’Die Hard’, hvis næver taler fremfor ord, kan man forestille sig hovedpersonen Bull eller Tyren. Ham ønsker man ikke at komme på tværs af.

Bull arbejder som dørmand på natklubben Luke’s og er gift med sit livs kærlighed Laura, hvis far er en kendt politiker. Parret bor i en tarvelig lejlighed i Byens vestlige distrikt, men med Bulls løn, er den det eneste, de har råd til. Bull kan godt lide sit arbejde som dørmand, sikkert fordi han med sin enorme muskuløse krop og højde på 210 cm indgyder en vis respekt. Laura føler sig også tryg sammen med Bull, også selvom han ikke siger meget, og når han gør, er det uden brug af overflødige ord.

Efter en tur i byen med veninderne findes Laura bedøvet og voldtaget og ligger nu i koma på sygehuset. Det eneste Bull har fokus på er at opklare, hvem der gjorde det. I jagten på voldtægtsforbryderen må Bull indimellem sælge sin integritet for at opnå resultater. Han må slå handler med nogle af Byens store kriminelle bagmænd, hvor en af dem endda vil eje Bulls sjæl ved at få ham til at slippe sig selv fri. Og netop dette har Bull har kæmpet imod, siden han mødte Laura, fordi han inden forholdet med hende havde et velfortjent ry som farlig.

Det geniale og bevidst karikerede portræt af Bull understøttes både af hans handlinger og sprog fra Syddistriktet, hvor "lidelse kommer ind med modermælken", men også af forfatterens brug af billedsprog: ”Den tykke luft i hospitalsstuen havde taget et par kilo på, da Bull vendte tilbage”. Som læser tages man med gennem Byen, der har taget karakter efter sine indbyggere, eller måske er det omvendt?

Historien om banderne, den hemmelighedsfulde underverden og korruption med rødder adskillige steder, må siges at være højaktuel,  men det er ikke kun derfor, ’Et spil for tabere’ er en forrygende læseoplevelse. Bogen genopfrisker heltenes tid og handler om ærlighed, mangel på forfængelighed og ikke mindst om at spille "Spillet". En rå, kontant og virkelig underholdende detektivfortælling.

Brændpunkt
138357236
9788794534253