Efterdønninger

2013
)

Efterdønninger af Elizabeth Noble

17 jun.13

Maggie og Bills ægteskab forliser, da de mister deres søn i tsunamien. Sød og lidt banal roman om at kæmpe med sig selv og hinanden for at komme videre, når det værste er sket.

Bill og Maggie mødes, mens de er ret unge. De bliver hurtigt gift og får tre skønne børn Jake, Aly og Stan. De nyder alle livet og hinanden, indtil Jake pludselig mister livet under tsunamien i 2004. Sorgen overvælder dem totalt, og de har alle svært ved at finde sig selv igen. Bill og Maggies ægteskab forliser, og herefter kæmper Maggie for at holde sammen på familien. Datteren har også en hård tid og føler sig lidt til overs i dette kaos, selvom begge forældre er der for hende, mens den handicappede lillebror næsten er, som han plejer og ikke forstår, hvad det handler om. Først da hushjælpen Kate kommer ind i deres liv, begynder familien langsomt at finde sit ståsted igen.

Romanen er Nobles tredje, som er oversat til dansk. Den er velskrevet og nem at gå til, selvom emnet er meget alvorligt, og først da man nærmer sig slutningen, ser alting lysere ud. Romanen tager sin begyndelse i november 2006, et par år efter Jakes død under tsunamien. Titlen er meget rammende: Efterdønninger. Både efterdønningerne af tsunamien og Jakes død får store konsekvenser for hele familien, de mister både deres bror, deres hverdag og hinanden.

Der er flere temaer i romanen, både sorgen, det at miste og ikke mindst at være der for hinanden og tale sammen. Maggie, som er romanens hovedperson, kommer vi tæt på, vi kender hendes tanker og følelser og følger hendes kamp for at være en god mor. Bill er mere overfladisk beskrevet ligesom børnene, mens Kate er beskrevet som et ualmindelig sympatisk menneske, som gør alt for at hjælpe andre, men ikke sig selv. Romanen er bygget godt op omkring den triste historie, som egentlig bærer den smukke tanke om næstekærligheden. Desværre er den også lidt banal her og der, men en rigtig god bog til sommerferien.

NB Books
Nanna Birch
29967261