De ustraffede

2018
)

De ustraffede af Øbro og Tornbjerg

28 aug.18

En fremragende krimi med det oversete emne partnervoldtægt som omdrejningspunkt.

En mand bliver fundet hængt i en skov og har tilsyneladende begået selvmord – men også kun tilsyneladende. Det viser sig snart, at der er en sammenhæng med lignende camouflerede selvmord i hele landet gennem de sidste mange år, og Katrine Wraa står måske med Danmarks mest omfattende drabssag. Samtidig har hun problemer i sit privatliv og må til sidst tage grove midler i brug i et forsøg på at få situationen under kontrol.

’De ustraffede’ er den krimi, der har gjort størst indtryk på mig i år. Emnet berørte mig dybt, og jeg fik kvalme af at læse om det. Når det er sagt, er det en fantastisk spændende og velskrevet historie, og den var ikke nem at lægge fra sig. Selv når jeg ikke læste i den, kørte den stadig i tankerne, og det er sjældent med krimier. Både selve krimisagen og problemerne i Katrines privatliv er så tæt på virkeligheden, at det ikke er svært at sætte sig ind i de følelser, tanker og handlinger, personerne har og foretager sig. Det er noget af det, der gør fortællingen så uhyggelig og får den til at krybe ind under huden. Emnet er nyt for mig i krimisammenhæng, og det er virksomt og spændende med samfundsrelevante emner også i krimier.

Jeg er temmelig vild med personerne i serien, der ligesom handlingen fremstår realistiske og knivskarpe. Deres privatliv fylder lige tilpas meget i forhold til politiarbejdet. Vægtningen er simpelthen helt perfekt for mig, da jeg også gerne vil lære dem at kende og synes det er dejligt at gense dem i næste bog i serien – og med Katrine Wraa, Anne Mi, Per Kragh og de andre, er det altid et glædeligt gensyn. Det er en af mine danske yndlingsserier, og jeg vil anbefale den til alle krimifans. Jeg vil også anbefale, at de læses i kronologisk rækkefølge, da man sideløbende med opklarings- og politiarbejde følger personerne i privatlivet.

Politiken
54479816
9788740036497