Darkest minds - mørke minder

2018
)

Darkest minds. Mørke minder

22 okt.18

Andet bind i den dystopiske science fiction serie fortsætter ufortrødent, hvor første bind i trilogien slap. Intelligent og underholdende om end temmelig mørk og dyster.

Alexandra Bracken har med sin serie ’Darkest Minds’ fået noget nær kultstatus i det store udland. Serien består indtil videre af trilogiens tre hovedbind, men derudover er der udkommet 3 såkaldte tilhørende historier, og i sommer fik storfilmen over seriens første bind premiere også på dansk. Filmen fik bestemt ikke gode anmeldelser med på vejen, men et er film, og noget andet er bøgerne, og romanerne kan man bestemt ikke sige noget negativt om.

Plottet og handlingen er i store træk set før, og man kan i den forbindelse nævne alle de store successer – ’Divergent’, ’Maze Runner’, ’Hunger Games’, ’Legend’ og lignende, men når det så er sagt, har Brackens serie alligevel sin helt egen profil og tone med nogle særdeles interessante og vedkommende personer. Historien er umiddelbart spændende og fyldt med action, og især gør det indtryk, at et amerikansk samfund i opløsning vælger at løse problemerne ved at oprette kz-lignende interneringslejre.

En mystisk sygdom har dræbt stort set alle børn i alderen 8-14 år i USA, og de børn, der har overlevet, har udviklet forskellige overnaturlige evner, såsom tankekontrol og telekinese og lignende. Et samfund i krise har valgt at spærre alle disse børn inde i såkaldte opdragelsesinstitutioner. Det lykkes hovedpersonen Ruby at stikke af, og hun slår sig undervejs sammen med tre andre unge, Liam, Chubs og Zu, Efter diverse oplevelser og farer overgiver Ruby sig mod sin vilje til den såkaldte Børnefond, som er en modstandsbevægelse, der bekæmper den totalitære regering, men undervejs har hun mistet kontakten med sine tre venner.

Børnefonden har fået kendskab til, at der faktisk skulle findes en vaccine mod sygdommen, og sammen med andre ligesindede unge forsøger Ruby nu at finde frem til de relevante informationer. Men vejen dertil bliver lang og besværlig, og både Børnefonden og regeringssoldaterne har deres helt egen dagsorden både med børnene og med oplysningerne om brugen af kuren.

Som nævnt er bogen andet bind i en særdeles succesfuld trilogi, og lige netop nu findes der ikke noget mere spændende og vedkommende på markedet.I disse år udkommer der ellers en lind strøm af fantasy og science fiction for Young Adults, men ikke alt er lige vellykket. Denne historie er dog forfriskende anderledes og bæres især oppe af en intenst opbygget spænding, hvor hovedpersonerne konstant ender i faretruende og umulige situationer.

Handlingen og plottet er ligeledes uhyre kompliceret, og bedst som man tror, at nu ved man, hvem der er skurke, og hvem der er de gode, tager historien en helt ny og overraskende drejning.

Bind 3 skulle komme til foråret 2019.

Høst