Borgen

2013
)

Borgen af Jesper Malmose.

12 mar.13

Første sæson af den populære tv-serie udkommer nu i bogform. Det spændende er naturligvis, om bogen kan tilføre serien noget nyt, og om personerne får mere dybde. Svaret er et rungende nej!

Handlingen er vist kendt for de fleste. Der er folketingsvalg i Danmark, og kampen om statsministerposten står mellem lederne af de to største partier: Arbejderpartiet og De Liberale. Mellem de to store partier står partiet De Moderate og lederen Birgitte Nyborg. De Moderate støtter Arbejderpartiet, men da deres fælles aftale om udlændingepolitikken bliver tilsidesat af Arbejderpartiet, trækker Birgitte Nyborg sin støtte tilbage. Under den afsluttende partilederdebat leverer hun en meget idealistisk og personlig tale og sikrer dermed sit parti en jordskredssejr.

Pludselig ser hun sig selv som udpeget til at lede forhandlingerne om den kommende regering, og ved at udnytte de nyvundne mandater og sikre sig støtte fra uventet side er hun med et slag blevet Danmarks første kvindelige statsminister. Sideløbende med beskrivelserne af den politiske scene følges Birgitte Nyborgs privatliv, og det skal snart vise sig, at hendes politiske liv ikke kan forenes med dagligdagen med mand og to børn. Hendes mand Phillip melder fra, og de bliver skilt. Historien fortæller også om Birgittes spindoktor Kasper Juul, om journalisten Katrine Fønsmark og pressens rolle, om livet på nyhedsredaktionen på TV1 og om det politiske spil og meget mere.

’Borgen’ var (og er) en meget glimrende og underholdende tv-serie, hvor hovedpersonerne i kraft af dygtige skuespilpræstationer får både liv og karakter. Den bogudgivelse tilføjer intet nyt til historien eller personerne, desværre. Man kunne have håbet på flere vinkler på historien, måske især omkring Birgitte Nyborgs privatliv og følelser, og med næsten 400 sider at brede sig på ville der vel have været plads til fordybelse, men dette er ingenlunde tilfældet. Resultatet bliver en oppustet ballon uden substans, og selvom bogen følger handlingen fra tv-serien slavisk, ja selv de fleste replikker er gengivet ordret, gør det meget trivielle og floskelprægede sprog blot personerne endnu mere banale og overfladiske

Denne bog forekommer altså i den grad inderligt overflødig og har vel kun sin eksistensberettigelse gennem tv-seriens popularitet. Set med meget positive briller leverer bogen dog et udmærket tilbageblik på første sæson af serien, og som læser kan man da i det mindste få genopfrisket nogle scener og replikker.

Baseret på originalmanus til tv-serien
DR, Lindhardt og Ringhof
29831467