Bogen om billedlitteratur : analysebegreb og didaktiske perspektiver

2022
)

Bogen om billedlitteratur

30 okt.22

Alle, der er interesserede i billedlitteratur, bør læse denne fine bog, der skærper den visuelle opmærksomhed.

Billedlitteratur udgøres ikke længere blot af billedbøger til mindre børn eller tegneserier. Sidstnævnte har indtil få år siden har haft en ærgerlig og uretfærdig status, som forkert litteratur på grund af de mange billeder og den ofte kortfattede tekst.

Heldigvis udkommer der efterhånden flere forskellige typer af bøger, hvor billedsiden har mindst lige så stor betydning som teksten. Både til børn og voksne. Disse bøger er på ingen måde en homogen gruppe, men de er lige så forskellige i udtryk og billeder som anden litteratur, og de er ofte eksperimenterende. For eksempel er der i norske Stian Holes billedbøger om Garmann både visuelle referencer til Elvis Presley og René Magritte. Desuden er de fleste illustrationer små kunstværker, og at betragte dem sammen kan give fornemmelsen af en fælleskulturel samtale.

Marianne Eskebæk Larsen er cand.mag. og lektor ved Københavns Professionshøjskole, og i denne bog får hun slået en nødvendigt slag for billedlitteraturen, som tit er offer for en forældet måde at betragte billeder på. Det kan næsten virke som om, at fordi børn kan afkode billeder, og voksne har glemt hvordan, beslutter voksne, at denne form for litteratur ikke henvender sig til dem. Det kan være svært at læse billeder, men ofte når billedromaner længere ud og længere ind på grund af netop illustrationerne.

Alle, der er interesserede i den spændende, fremadstormende billedlitteratur, bør læse denne fine bog, der gennemgår det allervigtigste ift. at afmystificere billeder i bøger.

Akademisk Forlag
134125381