Afkørsel 12 mod Caribien

2009
)

Afkørsel 12 mod Caribien af Lise Bidstrup

19 okt.09

Interessant roman om en ung kvindes personlige krise.

Julie er en ung kvinde midt i trediverne, der ikke kan få arbejdsliv og familieliv til at hænge sammen. Hun føler sig fanget i en trædemølle af pligter og er nået til et punkt i livet, hvor hun ikke engang føler kærlighed til sine børn længere. Hendes eneste følelse over for sin mand er irritation.

På vej hjem fra arbejde begynder hun at tænke over hvad der ville ske, hvis hun gjorde noget helt andet end det planlagte, hvis hun i stedet for at køre hjem tog et fly til Antigua i Caribien.

Nu følger læseren Julies rejse til de varmere himmelstrøg, hvor hun møder sin ”guide” Owen og hans følgesvend, hunden Boog. Julies ophold i Caribien byder på alle de oplevelser, som hun aldrig ville få hjemme i sit ”rigtige” liv - hun oplever alt, lige fra one-night stands med spændende mænd til et ubehageligt og voldeligt overfald på en øde vej. Hele tiden har hun dog sin guide Owen i baggrunden, som står klar til at passe på hende, når det brænder på.

Selv om jeg har set denne roman omtalt som ”lettilgængelig”, vil jeg mene, at man som læser skal være opmærksom på forfatterens interessante og lidt atypiske skrivestil sammenlignet med andre ”lette romaner for unge kvinder”. Man bevæger sig hele bogen igennem på to niveauer: Et realplan, hvor Julie er i sin bil på vej hjem fra arbejde, og det psykologiske plan hvor hun forestiller sig hvad der ville ske, hvis hun tog en anden afkørsel end den planlagte – nemlig ”afkørsel 12 mod Caribien”.

Lise Bidstrup har skrevet flere populære fantasy-romaner for børn, f.eks. serien om Shozin Sølvhår. Dette er hendes anden bog for voksne, og det er en bog jeg vil anbefale til alle stressede, unge kvinder, der vil kunne identificere sig med de problemer og frustrationer Julie oplever i forsøget på at få et moderne familieliv til at fungere, og samtidig få plads til spænding og fantasi i hverdagen.

Facet
27917682
Tamara Lara