Blog
Lad ikke de gode læseinitiativer gå tabt
De 12 modelkommuner løfter læsefanen højt og forhåbentligt lader alle andre, der har søgt om midler, ikke de gode ideer gå tabt, men følger trop og lader initiativerne komme nye læsere til gode.
I Frederikshavn skal byens Ishockey Klub til at læse og fungere som rollemodeller for de ventende forældre på tilskuerrækkerne, i Horsens skal de ansatte på byens plejehjem læse sammen, i Aabenraa skal unge i sprækken mellem uddannelse og arbejdsliv skrive en novelle, som blandt andet trykkes på en gammel bil og i København skal 10 forfattere følge SOSU’er på arbejde og give stemmer til et stumt fag. Kort sagt: Danmark skal i gang med at læse og i det hele taget til at få øjnene op for måder at aktivere nye læsere på, så litteraturen bliver vedkommende.
Efter et efterår og en vinter, hvor 48 kommuner landet over har afholdt workshops, har idégenereret og skrevet ansøgninger, er de 12 modelkommuner nu udpeget og den første side vendt i Marianne Jelveds mission om, at få de 40 % af danskerne, der ikke læser, til at læse. Det er spændende og alsidige projekter, der har fået del i midlerne. Men samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke: Hvad med alle de andre gode ideer, hvad skal der blive af dem? Og hvad med alle de ressourcer, der er lagt i at udvikle projekterne, er de spildte eller får de liv på andre måder?
Lige som mange andre biblioteksansatte har jeg været inddraget i og fulgt den lokale proces med at udvikle og skrive en ansøgning til Danmark læser-kampagnen. Og som mange andre synes jeg, at lige netop det projekt, jeg har været inddraget i, er virkelig vigtigt og virkelig godt! I Vejle satte vi fokus på, hvordan litteratur kan bruges som teambuildingsforløb i forskellige sammenhænge. Samarbejdspartnere er fundet, ildsjælene er tændte og de store tanker er tænkt! Nu er det kun en bid af de 20 millioner, der holder os tilbage. Men med tanke på det store forarbejde, der allerede er lavet tænker jeg, at det vil være både synd og skam hvis dette, og alle de andre gode projekter, som ikke har fået midler, ikke får lov at blive skubbet ud over rampen. Om ikke andet så i en mindre udgave end den, der er blevet søgt om. For det er idéer, som jeg er sikker på, er både gode og som sammen kan være med til at skubbe på og bakke op om de 12 modelkommuners projekter.
Det er selvfølgelig altid let for folk, der i forvejen læser, at blive enige om, hvorfor det er vigtigt, godt og rigtigt at læse. Men for de 40 % af befolkningen, som ifølge undersøgelser ikke læser, er det ikke altid indlysende og åbenlyst, hvorfor man skal læse. Årsagerne til at man ikke læser kan være mange, og nogle gange kan det være store barrierer som social arv, nederlag i skolen og manglende tid eller lyst, man er oppe imod, når man skal forsøge at vise og forklare, hvad det er, læsning kan.
Jeg tror og håber, at vi sammen kan være med til at fortælle de gode historier om, hvad læsning kan bidrage med i ens hverdag, så nogle af fordommene og barriererne kan blive brudt ned, så vi sammen kan få de sidste 40 % til at læse og opleve, hvordan læsning ikke kun kan gøre os klogere på os selv, men også på andre. Det er i virkeligheden et fælles ansvar, som alle kan tage del i.
Jeg vil glæde mig til at følge ishocheydrengene fra Frederikshavn og SOSUerne fra København, og så vil jeg samtidig glæde mig til at se, om lignende initiativer også finder vej til mange andre ikke-læsere rundt om i landet, så de 36 gode idéer, der ikke blev udvalgt og de mange kræfter ikke går tabt.
De 12 modelkommuner løfter læsefanen højt og forhåbentligt lader alle andre, der har søgt om midler, ikke de gode ideer gå tabt, men følger trop og lader initiativerne komme nye læsere til gode.
I Frederikshavn skal byens Ishockey Klub til at læse og fungere som rollemodeller for de ventende forældre på tilskuerrækkerne, i Horsens skal de ansatte på byens plejehjem læse sammen, i Aabenraa skal unge i sprækken mellem uddannelse og arbejdsliv skrive en novelle, som blandt andet trykkes på en gammel bil og i København skal 10 forfattere følge SOSU’er på arbejde og give stemmer til et stumt fag. Kort sagt: Danmark skal i gang med at læse og i det hele taget til at få øjnene op for måder at aktivere nye læsere på, så litteraturen bliver vedkommende.
Efter et efterår og en vinter, hvor 48 kommuner landet over har afholdt workshops, har idégenereret og skrevet ansøgninger, er de 12 modelkommuner nu udpeget og den første side vendt i Marianne Jelveds mission om, at få de 40 % af danskerne, der ikke læser, til at læse. Det er spændende og alsidige projekter, der har fået del i midlerne. Men samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke: Hvad med alle de andre gode ideer, hvad skal der blive af dem? Og hvad med alle de ressourcer, der er lagt i at udvikle projekterne, er de spildte eller får de liv på andre måder?
Lige som mange andre biblioteksansatte har jeg været inddraget i og fulgt den lokale proces med at udvikle og skrive en ansøgning til Danmark læser-kampagnen. Og som mange andre synes jeg, at lige netop det projekt, jeg har været inddraget i, er virkelig vigtigt og virkelig godt! I Vejle satte vi fokus på, hvordan litteratur kan bruges som teambuildingsforløb i forskellige sammenhænge. Samarbejdspartnere er fundet, ildsjælene er tændte og de store tanker er tænkt! Nu er det kun en bid af de 20 millioner, der holder os tilbage. Men med tanke på det store forarbejde, der allerede er lavet tænker jeg, at det vil være både synd og skam hvis dette, og alle de andre gode projekter, som ikke har fået midler, ikke får lov at blive skubbet ud over rampen. Om ikke andet så i en mindre udgave end den, der er blevet søgt om. For det er idéer, som jeg er sikker på, er både gode og som sammen kan være med til at skubbe på og bakke op om de 12 modelkommuners projekter.
Det er selvfølgelig altid let for folk, der i forvejen læser, at blive enige om, hvorfor det er vigtigt, godt og rigtigt at læse. Men for de 40 % af befolkningen, som ifølge undersøgelser ikke læser, er det ikke altid indlysende og åbenlyst, hvorfor man skal læse. Årsagerne til at man ikke læser kan være mange, og nogle gange kan det være store barrierer som social arv, nederlag i skolen og manglende tid eller lyst, man er oppe imod, når man skal forsøge at vise og forklare, hvad det er, læsning kan.
Jeg tror og håber, at vi sammen kan være med til at fortælle de gode historier om, hvad læsning kan bidrage med i ens hverdag, så nogle af fordommene og barriererne kan blive brudt ned, så vi sammen kan få de sidste 40 % til at læse og opleve, hvordan læsning ikke kun kan gøre os klogere på os selv, men også på andre. Det er i virkeligheden et fælles ansvar, som alle kan tage del i.
Jeg vil glæde mig til at følge ishocheydrengene fra Frederikshavn og SOSUerne fra København, og så vil jeg samtidig glæde mig til at se, om lignende initiativer også finder vej til mange andre ikke-læsere rundt om i landet, så de 36 gode idéer, der ikke blev udvalgt og de mange kræfter ikke går tabt.
Kommentarer