Blog
50 år med en litterær frontkæmper
I 50 år har Svend Åge Madsen fået litteraturen til at finde sted på mange måder og taget hul på den litteratur, vi i dag betegner som samtidslitteraturens avantgarde.
Lang tid inden vi som læsere fik mulighed for at klikke, scrolle og aktivt skrive med på litteraturen på computere, iPads og smartphones har manden med det strittende hvide hår fra Risskov ved Århus lavet litteratur, hvor vi lavteknisk men alligevel avanceret skulle vælge vores vej gennem historierne. I en slags Madsen wide web har han ladet de mange personer i sit persongalleri krydse som hyperlinks af betydning ind og ud af romaner på kryds og tværs. Det har været sært, mystisk og dragende, og hvis man virkelig vil, kan man selv skabe nye historier ud af de mellemrum, som opstår mellem de mange interne krydslinks.
Svend Åge Madsens omfangsrige forfatterskab har fundet sted for os læsere – både som en aktiv inddragelse, hvor vi selv har fået lov at føle os som en del af værkets skabelse, men også som en helt særlig form for inddragelse, hvor han har vakt vores nysgerrighed og fået os til at acceptere at blive taget med til de særeste steder i fremtiden, nutiden og fortiden. Det handler om indlevelse, og når den er til stede kan litteratur føles som en ægte oplevelse, hvor man selv er til stede i værket – uanset hvor usandsynlige omstændighederne end er. Omvendt kan litteratur også få de fysiske konkrete steder til at leve og blive indhyllet i et helt nyt eller særligt mytisk skær. Og sådan er det også med Madsen. Hvis man har læst hans værker vil Århus aldrig blive helt det samme igen. Man vil kigge op mod Domkirkens tårn for at se, om der hænger et spiddet lig, eller kigge sig over skulderen for at se, om man bliver overvåget og holdt øje med.
Den aktive inddragelse af læserne i værkernes tilblivelse og oplevelse er et træk, der for Svend Åge Madsen har været en naturlig mulighed for litteraturen i lang tid. Og præcis den samme karakteristik kan man bruge til at beskrive de nye tendenser i samtidslitteraturen som fx digital litteratur og performance litteratur. Så når man taler om Svend Åge Madsen bl.a. som science fiction forfatter, er det ikke kun en betegnelse, der passer til en lang række af hans bøgers indhold, men også til hans eksperimenter med formen og oplevelsen af fiktionen. Han har ladet os se ind i fremtiden og nu hvor fremtiden er her, har han også grebet chancen og fået udgivet sin roman fra 1972 Dage med Diam. Eller livet om natten som illustreret hyperfiktion, hvor man i tråd med den oprindelige idé nu får mulighed for at vælge og springe rundt i handling og billeder.
Derfor har han naturligvis også fået plads i Litteratursidens martstema, hvor vi præsenterer den nye, banebrydende litteratur. Ligesom han i vores næste tema i april, som sætter fokus på samtidslitteraturens steder i litteraturen, også vil være at finde blandt de mest markante forfattere, der sætter stedet i spil med vores identitet. Og det er det, der er det seje ved Svend Åge Madsen. På trods af 50 år på bagen som forfatter er han stadig ny og fornyende og på alle måder aktuel – også når den oprindelige idé fra 72 udkommer på ny.
I 50 år har Svend Åge Madsen fået litteraturen til at finde sted på mange måder og taget hul på den litteratur, vi i dag betegner som samtidslitteraturens avantgarde.
Lang tid inden vi som læsere fik mulighed for at klikke, scrolle og aktivt skrive med på litteraturen på computere, iPads og smartphones har manden med det strittende hvide hår fra Risskov ved Århus lavet litteratur, hvor vi lavteknisk men alligevel avanceret skulle vælge vores vej gennem historierne. I en slags Madsen wide web har han ladet de mange personer i sit persongalleri krydse som hyperlinks af betydning ind og ud af romaner på kryds og tværs. Det har været sært, mystisk og dragende, og hvis man virkelig vil, kan man selv skabe nye historier ud af de mellemrum, som opstår mellem de mange interne krydslinks.
Svend Åge Madsens omfangsrige forfatterskab har fundet sted for os læsere – både som en aktiv inddragelse, hvor vi selv har fået lov at føle os som en del af værkets skabelse, men også som en helt særlig form for inddragelse, hvor han har vakt vores nysgerrighed og fået os til at acceptere at blive taget med til de særeste steder i fremtiden, nutiden og fortiden. Det handler om indlevelse, og når den er til stede kan litteratur føles som en ægte oplevelse, hvor man selv er til stede i værket – uanset hvor usandsynlige omstændighederne end er. Omvendt kan litteratur også få de fysiske konkrete steder til at leve og blive indhyllet i et helt nyt eller særligt mytisk skær. Og sådan er det også med Madsen. Hvis man har læst hans værker vil Århus aldrig blive helt det samme igen. Man vil kigge op mod Domkirkens tårn for at se, om der hænger et spiddet lig, eller kigge sig over skulderen for at se, om man bliver overvåget og holdt øje med.
Den aktive inddragelse af læserne i værkernes tilblivelse og oplevelse er et træk, der for Svend Åge Madsen har været en naturlig mulighed for litteraturen i lang tid. Og præcis den samme karakteristik kan man bruge til at beskrive de nye tendenser i samtidslitteraturen som fx digital litteratur og performance litteratur. Så når man taler om Svend Åge Madsen bl.a. som science fiction forfatter, er det ikke kun en betegnelse, der passer til en lang række af hans bøgers indhold, men også til hans eksperimenter med formen og oplevelsen af fiktionen. Han har ladet os se ind i fremtiden og nu hvor fremtiden er her, har han også grebet chancen og fået udgivet sin roman fra 1972 Dage med Diam. Eller livet om natten som illustreret hyperfiktion, hvor man i tråd med den oprindelige idé nu får mulighed for at vælge og springe rundt i handling og billeder.
Derfor har han naturligvis også fået plads i Litteratursidens martstema, hvor vi præsenterer den nye, banebrydende litteratur. Ligesom han i vores næste tema i april, som sætter fokus på samtidslitteraturens steder i litteraturen, også vil være at finde blandt de mest markante forfattere, der sætter stedet i spil med vores identitet. Og det er det, der er det seje ved Svend Åge Madsen. På trods af 50 år på bagen som forfatter er han stadig ny og fornyende og på alle måder aktuel – også når den oprindelige idé fra 72 udkommer på ny.
Kommentarer