Blog
En intim aften i feminismens navn
Det var magien, publikum var kommet for at opleve. Fay Weldon leverede en imponerende tur ned ad memory lane til en blanding af unge, midaldrende og ældre kvinder samt enkelte mænd. Den gamle dame synger stadig.
Helt fra begyndelsen var samtalen mellem den 84-årige forfatterinde Fay Weldon og journalisten Marie Louise Kjølbye fuld af nærvær og humor. Samtalen lagde ud med, hvordan hun i 1971 skrev pilotepisoden til serien Herskab og tjenestefolk (eng. Upstairs, downstairs) og bagefter blev fyret. Omgående var publikum lukket ind i et 100% ærligt rum med den verdenskendte forfatterinde. Dengang ville hun ikke skrive seriens karakterer så søde og medgørlige, som seriens skabere havde tænkt sig. Og sådan har hun det vist stadig.
Aftenens første halvdel handlede om forfatterskabet med fokus på Kærlighed og arv-trilogien. Her mærkede man tydeligt Weldons humoristiske side. Der blev grinet og klappet, når Weldon læste passager op fra sine romaner. Magtspillet mellem det engelske aristokratis mænd og kvinder og det underspillede og til tider ondskabsfulde drama kom levende til orde på den lille scene i Musikteatret.
Mindre kritisk, men ikke mindre levende
Efter pausen kom der for alvor kul på. Den moderne mand blev kaldt en pyntegenstand og kvinden opfordret til at frigøre sig ved at brænde alle relationer til sin mand i form af hus, ægteskab mm. for at genopstå som hans elskerinde (mere eller mindre handlingen i En hun-djævels bekendelser). Det fåtal af mænd, som er mødt op, inklusive mig selv, føler kort protestens impuls, men damens klare blå øjne, der ser ud over publikum, gør, at vi holder os i vores potter. Kritikken er uddrag fra forfatterskabets højdepunkt i firserne. Derfor er den mere provokerende end aktuel.
"Anger wears itself out" sagde hun og indrømmede med et glimt i øjet, at hun er blevet blødere med tiden. Det ses også i litteraturen. Alligevel var Kølby imponeret over den skarpehed, som 84-årige Weldon udfolder på sin blog.
Sidst på aftenen, lige inden bogsigneringen, havde flere blandt publikum spørgsmål. En af dem var en ung pige, som spurgte Weldon til råds om, hvordan man tackler sexistisk adfærd. Weldon er tydeligvis rørt over spørgsmålet fra en langt yngre generation.
I det hele taget viste de mange spørgsmål, at Weldon stadig har en stemme i samfundsdebatten. Hun har fulgt kvindens frigørelse op igennem det nittende århundrede og skrevet om familie-intriger i stort set hele sit forfatterskab. Det kunne man mærke i Vejle, hvor aftenens eneste begrænsning syntes at være tiden.
Det var magien, publikum var kommet for at opleve. Fay Weldon leverede en imponerende tur ned ad memory lane til en blanding af unge, midaldrende og ældre kvinder samt enkelte mænd. Den gamle dame synger stadig.
Helt fra begyndelsen var samtalen mellem den 84-årige forfatterinde Fay Weldon og journalisten Marie Louise Kjølbye fuld af nærvær og humor. Samtalen lagde ud med, hvordan hun i 1971 skrev pilotepisoden til serien Herskab og tjenestefolk (eng. Upstairs, downstairs) og bagefter blev fyret. Omgående var publikum lukket ind i et 100% ærligt rum med den verdenskendte forfatterinde. Dengang ville hun ikke skrive seriens karakterer så søde og medgørlige, som seriens skabere havde tænkt sig. Og sådan har hun det vist stadig.
Aftenens første halvdel handlede om forfatterskabet med fokus på Kærlighed og arv-trilogien. Her mærkede man tydeligt Weldons humoristiske side. Der blev grinet og klappet, når Weldon læste passager op fra sine romaner. Magtspillet mellem det engelske aristokratis mænd og kvinder og det underspillede og til tider ondskabsfulde drama kom levende til orde på den lille scene i Musikteatret.
Mindre kritisk, men ikke mindre levende
Efter pausen kom der for alvor kul på. Den moderne mand blev kaldt en pyntegenstand og kvinden opfordret til at frigøre sig ved at brænde alle relationer til sin mand i form af hus, ægteskab mm. for at genopstå som hans elskerinde (mere eller mindre handlingen i En hun-djævels bekendelser). Det fåtal af mænd, som er mødt op, inklusive mig selv, føler kort protestens impuls, men damens klare blå øjne, der ser ud over publikum, gør, at vi holder os i vores potter. Kritikken er uddrag fra forfatterskabets højdepunkt i firserne. Derfor er den mere provokerende end aktuel.
"Anger wears itself out" sagde hun og indrømmede med et glimt i øjet, at hun er blevet blødere med tiden. Det ses også i litteraturen. Alligevel var Kølby imponeret over den skarpehed, som 84-årige Weldon udfolder på sin blog.
Sidst på aftenen, lige inden bogsigneringen, havde flere blandt publikum spørgsmål. En af dem var en ung pige, som spurgte Weldon til råds om, hvordan man tackler sexistisk adfærd. Weldon er tydeligvis rørt over spørgsmålet fra en langt yngre generation.
I det hele taget viste de mange spørgsmål, at Weldon stadig har en stemme i samfundsdebatten. Hun har fulgt kvindens frigørelse op igennem det nittende århundrede og skrevet om familie-intriger i stort set hele sit forfatterskab. Det kunne man mærke i Vejle, hvor aftenens eneste begrænsning syntes at være tiden.
Kommentarer