Blog
Respekt for alles læseoplevelser
På det seneste har der været lidt knubbede ord i visse læseklubber over de bøger som har været til debat. I den forbindelse føler jeg trang til at præcisere ideen bag klubberne på litteratursiden.
De er oprettet for snart 4 år siden med den hensigt, at de skal være et sted, hvor man udveksler læseoplevelser med hinanden. Et sted, hvor man kommuniker med andre læsere om fælles læste bøger. Det vil sige, at man skal have lyst til at skrive sammen med andre og ikke kun fremlægge sin egen analyse.
En anden ting som Tina og snakkede meget om, da vi oprettede læseklubberne, var at de skulle være et sted, hvor man respekterede hinandens udlægninger af de læste bøger. Dvs. man anerkender, at forskellige bøger kan have forskellige værdi for forskellige læsere. F.eks. kan en krimi være god litteratur for nogen, mens andre ikke regner den genre.
Vi har heller aldrig haft som ambition, at læseklubberne skulle være et akademisk kontor, hvor deltagerne bestræber sig på at finde den engyldige sandhed. Mere en ivrig diskussionsklub som er præget af nysgerrighed over for hinandens synspunkter, ganske som man oplever det i mange læseklubber som mødes i det virkelige liv.
Når den forudsætning er lagt på plads, så kan det sagtens være, at "snakken" udvikler sig og man begiver sig ud i en analyse eller har en "hidsig" diskussion. Men alt håber vi foregår i en respektfuld og nysgerrig tone over for hinandens synspunkter. Hvilket det også gør langt hen af vejen!
Jeg kan ikke lade være med at nævne alle de gange jeg har oplevet læsere/biblioteksbrugere få værdifulde oplevelser ved at læse litteratur andre vil betragte som underlødigt. Men det er da fuldstændigt ligemeget, så længe de læste bøger giver mening for den enkelte læser. Dermed ikke sagt at man gennem en diskussion og debat kan berige læseoplevelsen ved at lytte til andre synspunkter og får andre ideer til mere læsning.
Men kort og godt er det nysgerrighed, lyst, åbenhed og respekt for hinandens læseoplevelser der skal præge debatterne i læseklubberne.
På det seneste har der været lidt knubbede ord i visse læseklubber over de bøger som har været til debat. I den forbindelse føler jeg trang til at præcisere ideen bag klubberne på litteratursiden.
De er oprettet for snart 4 år siden med den hensigt, at de skal være et sted, hvor man udveksler læseoplevelser med hinanden. Et sted, hvor man kommuniker med andre læsere om fælles læste bøger. Det vil sige, at man skal have lyst til at skrive sammen med andre og ikke kun fremlægge sin egen analyse.
En anden ting som Tina og snakkede meget om, da vi oprettede læseklubberne, var at de skulle være et sted, hvor man respekterede hinandens udlægninger af de læste bøger. Dvs. man anerkender, at forskellige bøger kan have forskellige værdi for forskellige læsere. F.eks. kan en krimi være god litteratur for nogen, mens andre ikke regner den genre.
Vi har heller aldrig haft som ambition, at læseklubberne skulle være et akademisk kontor, hvor deltagerne bestræber sig på at finde den engyldige sandhed. Mere en ivrig diskussionsklub som er præget af nysgerrighed over for hinandens synspunkter, ganske som man oplever det i mange læseklubber som mødes i det virkelige liv.
Når den forudsætning er lagt på plads, så kan det sagtens være, at "snakken" udvikler sig og man begiver sig ud i en analyse eller har en "hidsig" diskussion. Men alt håber vi foregår i en respektfuld og nysgerrig tone over for hinandens synspunkter. Hvilket det også gør langt hen af vejen!
Jeg kan ikke lade være med at nævne alle de gange jeg har oplevet læsere/biblioteksbrugere få værdifulde oplevelser ved at læse litteratur andre vil betragte som underlødigt. Men det er da fuldstændigt ligemeget, så længe de læste bøger giver mening for den enkelte læser. Dermed ikke sagt at man gennem en diskussion og debat kan berige læseoplevelsen ved at lytte til andre synspunkter og får andre ideer til mere læsning.
Men kort og godt er det nysgerrighed, lyst, åbenhed og respekt for hinandens læseoplevelser der skal præge debatterne i læseklubberne.
Kommentarer