Blog
Hurra for supermarkedet
Det hele bliver så kommercielt - er et udtryk, ja vel nærmest ukvemsord, som jeg ofte har hørt fra folk, når de skal beskrive udviklingen inden for bogbranchen. Det dækker som regel over, at boghandlerne ikke kun har bøger på deres hylder, at Bilka sælger bøger, at biblioteket har populære krimier udstillet, og at det kan være svært for smalle forfattere, at få deres stemme hørt i nutidens litterære strømme.
Men er det nu så slemt med alt det der kommercielle? - er det ikke bare skønt, at supermarkederne har fået øjnene op for at bøger kan sælges, og at det kan løbe rundt økonomisk, at have bøger stående på hylderne. Er det ikke dejligt, at man efterhånden møder bøger rigtigt mange steder og ikke kun i en gammeldags "boghandler-katedral" eller "biblioteks-katedral" for den sags skyld. Og er det ikke dejligt, at det højtidlige og højstemte omkring læsning svinder mere og mere ind.
At være kommerciel er jo også et udtryk for at "varen" betyder noget for mange mennesker og kan omsættes. Det er ikke kunst for kunstens skyld, men kunst for læsernes skyld. Og det er vel heller ikke så ringe endda.
For en god ordens skyld skal jeg skrive, at ovenstående bestemt ikke udelukker, at jeg syntes, det er dejligt med ekspermenterende og nyskabende litteratur. Men jeg kan med min bedste vilje ikke se, at det ene udelukker det andet. Tværtimod er det min pointe, at mere og mere læsning og flere og flere bøger vil stimulere til endnu mere af slagsen.
Så tak Bilka, Fakta, Netto, Føtex og alle I andre som skaber rum til bøger og læsning. Det er til glæde for os alle!
Det hele bliver så kommercielt - er et udtryk, ja vel nærmest ukvemsord, som jeg ofte har hørt fra folk, når de skal beskrive udviklingen inden for bogbranchen. Det dækker som regel over, at boghandlerne ikke kun har bøger på deres hylder, at Bilka sælger bøger, at biblioteket har populære krimier udstillet, og at det kan være svært for smalle forfattere, at få deres stemme hørt i nutidens litterære strømme.
Men er det nu så slemt med alt det der kommercielle? - er det ikke bare skønt, at supermarkederne har fået øjnene op for at bøger kan sælges, og at det kan løbe rundt økonomisk, at have bøger stående på hylderne. Er det ikke dejligt, at man efterhånden møder bøger rigtigt mange steder og ikke kun i en gammeldags "boghandler-katedral" eller "biblioteks-katedral" for den sags skyld. Og er det ikke dejligt, at det højtidlige og højstemte omkring læsning svinder mere og mere ind.
At være kommerciel er jo også et udtryk for at "varen" betyder noget for mange mennesker og kan omsættes. Det er ikke kunst for kunstens skyld, men kunst for læsernes skyld. Og det er vel heller ikke så ringe endda.
For en god ordens skyld skal jeg skrive, at ovenstående bestemt ikke udelukker, at jeg syntes, det er dejligt med ekspermenterende og nyskabende litteratur. Men jeg kan med min bedste vilje ikke se, at det ene udelukker det andet. Tværtimod er det min pointe, at mere og mere læsning og flere og flere bøger vil stimulere til endnu mere af slagsen.
Så tak Bilka, Fakta, Netto, Føtex og alle I andre som skaber rum til bøger og læsning. Det er til glæde for os alle!
Kommentarer