Blog
Ordvildskab
Ghettodigte, krimien som samfundsdebattør, Grønland, Afrika, Norge, Australien, Færøerne, Island ... Den århusianske litteraturfestival, Vild Med Ord, kommer vidt omkring.
I Århus er man Vild Med Ord, så vild at man hvert år i Festugens sidste weekend afholder en litteraturfestival med dette navn i Ridehuset.
Det er meget utaknemmeligt at være første arrangement på en litteraturfestival, og jeg kom da også lidt for sent til dét, der indtil nu har været festivalens største oplevelse: den 18-årige lyriker Yahya Hassan, der debuterer på Gyldendal i efteråret med 'Ghettodigte' - efter sigende på forlagets initiativ! Han læste op, melodisk og vidunderligt - selv om indholdet var barskt – og at han har en fortid som rap-sanger, som det blev afsløret i interviewet, var tydeligt. Men trods sin alder har han også en fortid som meget andet: rod og utilpasset ung i Gellerup, splittet mellem to kulturer, splittet mellem Allah og juletræ og flæskesteg i den familie hvor han blev anbragt, mellem faderens traditionelle arabiske opdragelse og hormoner og at være ung i Danmark. Det kommer altsammen frem i digtene. Selv om jeg ikke læser mange digte og køber endnu færre - bortset fra Henrik Nordbrandt, tror jeg at jeg vil lade Nordbrandt få selskab på lyrikhylden af Yahya Hassan.
Bedre start på en litteraturfestival kan man ikke ønske sig. Men et interview med norske Merethe Lindstrøm (Nordisk Litteraturprisvinder 2012 for ’Dage i stilhedens historie’) holdt stilen, selv om det jo var noget helt andet.
Der var også plads til afrikansk, australsk og grønlandsk litteratur, Anne-Cathrine Riebnietsky, Kristian Bang Foss, Martin Glaz Serup m.fl.
Overordnede temaer var der flere af, som fx 'Kan tekster være menneskelige, hvornår og hvorfor glider opfattelsen af teksten sammen med mennesker bag?" med Pablo Henrik Llambías og Stefan Kjerkegaard - ja det lyder MEGET studentikost, men det var det faktisk ikke. Måske burde arrangørerne finde mere fængende overskrifter næste år :-). Ligeledes var samtalen mellen Steen Harvig og Klaus Rothstein om krimien som samfundsdebattør ret så interessant.
Festivalens første dag var desværre ikke særlig godt besøgt, den havde heftige konkurrenter i Festugen og det herlige sommervejr - som vi har vænnet os til og som er ved at slippe os af hænde. Det var dejligt for os der var der, at der var plads og luft, men synd for festivalen - og for de der gik glip af en god oplevelse.
Men det kan jo indhentes i morgen, der byder på Christian Jungersen, Dorthe Nors, Knud Romer, Bergsveinn Birgirsson og Jòanes Nielsen. Jeg skal høre de to fra Nordatlanten samt en debat om litteraturens nye kredsløb. Eller hvad der nu byder sig.
Se det meget ordrige program her
Ghettodigte, krimien som samfundsdebattør, Grønland, Afrika, Norge, Australien, Færøerne, Island ... Den århusianske litteraturfestival, Vild Med Ord, kommer vidt omkring.
I Århus er man Vild Med Ord, så vild at man hvert år i Festugens sidste weekend afholder en litteraturfestival med dette navn i Ridehuset.
Det er meget utaknemmeligt at være første arrangement på en litteraturfestival, og jeg kom da også lidt for sent til dét, der indtil nu har været festivalens største oplevelse: den 18-årige lyriker Yahya Hassan, der debuterer på Gyldendal i efteråret med 'Ghettodigte' - efter sigende på forlagets initiativ! Han læste op, melodisk og vidunderligt - selv om indholdet var barskt – og at han har en fortid som rap-sanger, som det blev afsløret i interviewet, var tydeligt. Men trods sin alder har han også en fortid som meget andet: rod og utilpasset ung i Gellerup, splittet mellem to kulturer, splittet mellem Allah og juletræ og flæskesteg i den familie hvor han blev anbragt, mellem faderens traditionelle arabiske opdragelse og hormoner og at være ung i Danmark. Det kommer altsammen frem i digtene. Selv om jeg ikke læser mange digte og køber endnu færre - bortset fra Henrik Nordbrandt, tror jeg at jeg vil lade Nordbrandt få selskab på lyrikhylden af Yahya Hassan.
Bedre start på en litteraturfestival kan man ikke ønske sig. Men et interview med norske Merethe Lindstrøm (Nordisk Litteraturprisvinder 2012 for ’Dage i stilhedens historie’) holdt stilen, selv om det jo var noget helt andet.
Der var også plads til afrikansk, australsk og grønlandsk litteratur, Anne-Cathrine Riebnietsky, Kristian Bang Foss, Martin Glaz Serup m.fl.
Overordnede temaer var der flere af, som fx 'Kan tekster være menneskelige, hvornår og hvorfor glider opfattelsen af teksten sammen med mennesker bag?" med Pablo Henrik Llambías og Stefan Kjerkegaard - ja det lyder MEGET studentikost, men det var det faktisk ikke. Måske burde arrangørerne finde mere fængende overskrifter næste år :-). Ligeledes var samtalen mellen Steen Harvig og Klaus Rothstein om krimien som samfundsdebattør ret så interessant.
Festivalens første dag var desværre ikke særlig godt besøgt, den havde heftige konkurrenter i Festugen og det herlige sommervejr - som vi har vænnet os til og som er ved at slippe os af hænde. Det var dejligt for os der var der, at der var plads og luft, men synd for festivalen - og for de der gik glip af en god oplevelse.
Men det kan jo indhentes i morgen, der byder på Christian Jungersen, Dorthe Nors, Knud Romer, Bergsveinn Birgirsson og Jòanes Nielsen. Jeg skal høre de to fra Nordatlanten samt en debat om litteraturens nye kredsløb. Eller hvad der nu byder sig.
Se det meget ordrige program her
Kommentarer