Blog
Den bedste krimimesse - ever!
Foto: Willy Wegner
Igen er det lykkedes Horsens Bibliotek at stable en krimimesse på benene, der siger sparto til alle tidligere - jeg ved hvad jeg taler om, for jeg har deltaget i de fleste.
Ikke nok med at de havde et lavet et forrygende program med adskillige af mine yndlingsforfattere, de havde også allieret sig med vejrguderne, der lod en varm sol skinne fra en skyfri himmel.
Så det var en herlig weekend, og det er svært at pege på et enkelt arrangement som det bedste. Jeg var glad for at der blev sat fokus på tysk kriminallitteratur – sikkert takket være ”Babylon Berlin”. Genren er stor i Tyskland, og de har i mange år været begejstrede for den skandinaviske krimi. Jeg, der ellers er inkarneret B-menneske, var en af en pæn stor flok, der søndag morgen kl. 10 hørte et interview på tysk med Nele Neuhaus. Der var oversættelse, men som intervieweren og tolken, Katrine Engberg, konstaterede, var oversættelse vist ikke nødvendig.
Nele Neuhaus kom ind på noget, som også Sharon Bolton og Elly Griffiths talte om, nemlig at krimien er flyttet på landet. De forfattere, jeg hørte, kan groft sagt deles op i to grupper: De ”gamle”, hvis krimier foregår i storbyen, fx Gunnar Staalesen (Bergen), Anne Holt (Oslo) og Ian Rankin (Edinburgh), og de yngre, der ud over de tre nævnte bl.a. også omfatter Heine Bakkeid (N) og Stina Jackson (S). De talte alle om hvordan omgivelserne, fra et fyrtårn ved Tromsø og de store svenske skove over saltmarsken i Norfolk til den lille tyske landsby, spiller en rolle. Der er dels tale om et stemningsskabende element, men også om hvordan et sted, som burde være hyggeligt, pludselig bliver ramt af en slags syndefald. I en storby er det meget lettere at gemme sig og have hemmeligheder, end i en flække, hvor alle kender alle og er grænseløst nysgerrige.
Igen stor tak til personalet på Horsens Bibliotek, der ikke blot sørger for at programmet afvikles gnidningsfrit, men også for at tømme skraldespande og andet jordnært, men såre nødvendigt. Et logistisk puslespil af de helt store. Samtidig sørger de for at forfattere og publikum føler sig hjemme og godt tilpas – og kun glæder sig til næste år. Og endelig er de totalt afslappede og har altid tid til at hilse og snakke.
Lidt fakta:
Besøgende: 7500 (ny rekord)
Priser:
Publikumsprisen: Jussi Adler-Olsen
Krimibloggerprisen: Bogfidusen.dk
- Med i opløbet: Frk. Tines Krimitanker og Titlen.dk
Det danske kriminalakademis priser:
Palle Rosenkrantzprisen. (Bedste udenlandske krimi/spændingsroman): Michael Connelly for “To slags sandhed”
Harald Mogensen Prisen (Bedste danske krimi/spændingsroman): Jesper Stein for “Solo”
Diplomer:
Årets debutant: Karsten Sveistrup for “Kastanjemanden”
Anton Koch: Forlaget Olga
Tage la Cour: Tyge Krogh for “Det store natmandskomplot”
Foto: Willy Wegner
Igen er det lykkedes Horsens Bibliotek at stable en krimimesse på benene, der siger sparto til alle tidligere - jeg ved hvad jeg taler om, for jeg har deltaget i de fleste.
Ikke nok med at de havde et lavet et forrygende program med adskillige af mine yndlingsforfattere, de havde også allieret sig med vejrguderne, der lod en varm sol skinne fra en skyfri himmel.
Så det var en herlig weekend, og det er svært at pege på et enkelt arrangement som det bedste. Jeg var glad for at der blev sat fokus på tysk kriminallitteratur – sikkert takket være ”Babylon Berlin”. Genren er stor i Tyskland, og de har i mange år været begejstrede for den skandinaviske krimi. Jeg, der ellers er inkarneret B-menneske, var en af en pæn stor flok, der søndag morgen kl. 10 hørte et interview på tysk med Nele Neuhaus. Der var oversættelse, men som intervieweren og tolken, Katrine Engberg, konstaterede, var oversættelse vist ikke nødvendig.
Nele Neuhaus kom ind på noget, som også Sharon Bolton og Elly Griffiths talte om, nemlig at krimien er flyttet på landet. De forfattere, jeg hørte, kan groft sagt deles op i to grupper: De ”gamle”, hvis krimier foregår i storbyen, fx Gunnar Staalesen (Bergen), Anne Holt (Oslo) og Ian Rankin (Edinburgh), og de yngre, der ud over de tre nævnte bl.a. også omfatter Heine Bakkeid (N) og Stina Jackson (S). De talte alle om hvordan omgivelserne, fra et fyrtårn ved Tromsø og de store svenske skove over saltmarsken i Norfolk til den lille tyske landsby, spiller en rolle. Der er dels tale om et stemningsskabende element, men også om hvordan et sted, som burde være hyggeligt, pludselig bliver ramt af en slags syndefald. I en storby er det meget lettere at gemme sig og have hemmeligheder, end i en flække, hvor alle kender alle og er grænseløst nysgerrige.
Igen stor tak til personalet på Horsens Bibliotek, der ikke blot sørger for at programmet afvikles gnidningsfrit, men også for at tømme skraldespande og andet jordnært, men såre nødvendigt. Et logistisk puslespil af de helt store. Samtidig sørger de for at forfattere og publikum føler sig hjemme og godt tilpas – og kun glæder sig til næste år. Og endelig er de totalt afslappede og har altid tid til at hilse og snakke.
Lidt fakta:
Besøgende: 7500 (ny rekord)
Priser:
Publikumsprisen: Jussi Adler-Olsen
Krimibloggerprisen: Bogfidusen.dk
- Med i opløbet: Frk. Tines Krimitanker og Titlen.dk
Det danske kriminalakademis priser:
Palle Rosenkrantzprisen. (Bedste udenlandske krimi/spændingsroman): Michael Connelly for “To slags sandhed”
Harald Mogensen Prisen (Bedste danske krimi/spændingsroman): Jesper Stein for “Solo”
Diplomer:
Årets debutant: Karsten Sveistrup for “Kastanjemanden”
Anton Koch: Forlaget Olga
Tage la Cour: Tyge Krogh for “Det store natmandskomplot”
Kommentarer