Blog
Undergrund eller profit?
Forfattere som Josefine Klougart, Maja Lee Langvad og Kristina Nya Glaffey har vendt deres forlag ryggen for at udgive bøger på det nye forlag Gladiator. Men det er ikke kun forlagets eksklusive image, som tiltrækker forfatterne.
Flere og flere etablerede forfattere har i de senere år udgivet bøger på kunstneriske small press forlag. Disse forlag giver forfatterne vide rammer for at eksperimentere, og vi er langt fra den bestsellerisme og profit-tænkning, som de etablerede forlag stadig oftere får skudt i skoene, at de er styret af.
Det fondsstøttede forlag Gladiator synes derimod at være en ny og interessant kobling af undergrund og profit. Nytænkning i forhold til vide ramme for genreeksperimenter, markedsføring og distribution samtidig med at forfatterne får flere penge fra salget af deres bøger. Det ses i forbindelse med Klougarts aktuelle roman Om mørke, hvor Klougart i højere grad end tidligere eksperimenterer med romangenren. Samtidig afprøver forlaget nye forfriskende måder at distribuere bogen på som for eksempel at sælge bøger fra tre Christiania-cykler i København. På forlaget Gladiator får Klougart 50 procent af overskuddet fra bogsalget, mens hun på sit tidligere forlag fik 12.5 procent.
Tættere på bogens udgivelse
Klougart er selv meget aktiv i markedsføringen af sin bog bl.a. via Facebook, hvor hun inviterer alle sine FB-venner til arrangementer i tilknytning til bogen og til særudgaven af den: En læderindbundet udgave lavet i samarbejde med en kunstner, og som sælges i 100 nummererede og signerede eksemplarer til 2800 kr. pr. stk.
Som forfatter på Gladiator er man i det hele taget tættere på markedsføringen af bogen. Som Klougart nævner i et interview i JP d. 1. december kan et mindre forlag nemmere målrette markedsføringen den enkelte bog og dens målgruppe. Derudover understreger hun, at man er tættere på bogens udgivelsesproces og dens økonomi på Gladitator.
Jeg tror, at vi fremover vil se flere forfattere stille krav om større gennemsigtighed i forhold til både PR-strategi og økonomi i kontrakten på deres bog: Hvad går pengene til i processen og hvilken markedsføring er tænkt ind? Er det markedsføring, som skønnes relevant netop til den udgivelse, og hvilken rolle kan man selv spille i markedsføringen? Samtidig tror jeg ikke, man skal undervurdere det økonomiske incitament i forhold til skift af forlag.
Større del af overskuddet til forfatteren
Meget tyder på, at der er økonomiske grunde til at flere forfattere i det hele taget skifter forlag. For eksempel har Birgithe Kosovic netop skiftet forlag, da hun fik et ”bedre tilbud” fra Politikens Forlag end det, hendes tidligere forlag Gyldendal kunne tilbyde hende. I Sverige udgiver en række af de mest sælgende forfattere som Liza Marklund, Jan Guillou og Anne Holt på Piratförlaget, hvor de får en større del af overskuddet end på andre forlag. Som Klougart fremhæver i ovennævnte interview: ”I Letland kan man trykke bøger i høj kvalitet for meget små beløb. Produktionsomkostningerne er altså blevet meget lavere uden at det har afspejlet sig i kontrakterne på de etablerede forlag.”
Der er nok ingen tvivl om, at flere forfattere frem over både vil stille krav om større gennemsigtighed i kontrakterne, bestemte strategier for markedsføring og en større del af indtægten fra bogsalget. Det bliver interessant at se, hvor mange forfattere, der vil forlade deres forlag til fordel for Gladiator og andre nye forlag, som tænker innovativt i forhold til markedsføring og distribution. Forlag, som ikke mindst vil tilbyde forfattere en større andel af indtægten fra bogsalg end praksis er i dag.
Forfattere som Josefine Klougart, Maja Lee Langvad og Kristina Nya Glaffey har vendt deres forlag ryggen for at udgive bøger på det nye forlag Gladiator. Men det er ikke kun forlagets eksklusive image, som tiltrækker forfatterne.
Flere og flere etablerede forfattere har i de senere år udgivet bøger på kunstneriske small press forlag. Disse forlag giver forfatterne vide rammer for at eksperimentere, og vi er langt fra den bestsellerisme og profit-tænkning, som de etablerede forlag stadig oftere får skudt i skoene, at de er styret af.
Det fondsstøttede forlag Gladiator synes derimod at være en ny og interessant kobling af undergrund og profit. Nytænkning i forhold til vide ramme for genreeksperimenter, markedsføring og distribution samtidig med at forfatterne får flere penge fra salget af deres bøger. Det ses i forbindelse med Klougarts aktuelle roman Om mørke, hvor Klougart i højere grad end tidligere eksperimenterer med romangenren. Samtidig afprøver forlaget nye forfriskende måder at distribuere bogen på som for eksempel at sælge bøger fra tre Christiania-cykler i København. På forlaget Gladiator får Klougart 50 procent af overskuddet fra bogsalget, mens hun på sit tidligere forlag fik 12.5 procent.
Tættere på bogens udgivelse
Klougart er selv meget aktiv i markedsføringen af sin bog bl.a. via Facebook, hvor hun inviterer alle sine FB-venner til arrangementer i tilknytning til bogen og til særudgaven af den: En læderindbundet udgave lavet i samarbejde med en kunstner, og som sælges i 100 nummererede og signerede eksemplarer til 2800 kr. pr. stk.
Som forfatter på Gladiator er man i det hele taget tættere på markedsføringen af bogen. Som Klougart nævner i et interview i JP d. 1. december kan et mindre forlag nemmere målrette markedsføringen den enkelte bog og dens målgruppe. Derudover understreger hun, at man er tættere på bogens udgivelsesproces og dens økonomi på Gladitator.
Jeg tror, at vi fremover vil se flere forfattere stille krav om større gennemsigtighed i forhold til både PR-strategi og økonomi i kontrakten på deres bog: Hvad går pengene til i processen og hvilken markedsføring er tænkt ind? Er det markedsføring, som skønnes relevant netop til den udgivelse, og hvilken rolle kan man selv spille i markedsføringen? Samtidig tror jeg ikke, man skal undervurdere det økonomiske incitament i forhold til skift af forlag.
Større del af overskuddet til forfatteren
Meget tyder på, at der er økonomiske grunde til at flere forfattere i det hele taget skifter forlag. For eksempel har Birgithe Kosovic netop skiftet forlag, da hun fik et ”bedre tilbud” fra Politikens Forlag end det, hendes tidligere forlag Gyldendal kunne tilbyde hende. I Sverige udgiver en række af de mest sælgende forfattere som Liza Marklund, Jan Guillou og Anne Holt på Piratförlaget, hvor de får en større del af overskuddet end på andre forlag. Som Klougart fremhæver i ovennævnte interview: ”I Letland kan man trykke bøger i høj kvalitet for meget små beløb. Produktionsomkostningerne er altså blevet meget lavere uden at det har afspejlet sig i kontrakterne på de etablerede forlag.”
Der er nok ingen tvivl om, at flere forfattere frem over både vil stille krav om større gennemsigtighed i kontrakterne, bestemte strategier for markedsføring og en større del af indtægten fra bogsalget. Det bliver interessant at se, hvor mange forfattere, der vil forlade deres forlag til fordel for Gladiator og andre nye forlag, som tænker innovativt i forhold til markedsføring og distribution. Forlag, som ikke mindst vil tilbyde forfattere en større andel af indtægten fra bogsalg end praksis er i dag.
Kommentarer