Blog
Styrk kreativiteten i danskundervisningen
Ud over at bruge Litteratursidens redaktionelle stof i danskundervisningen, er der et stort potentiale i forhold til at lade eleverne selv skrive tekster til sitet.
I dag bruger mange elever på ungdomsuddannelserne Litteratursiden til litteratursøgning. Især er vores mange analyser af værker udkommet siden år 1900 guld værd i forbindelse med danskopgaver. Ud over en omfattende analyse og fortolkning af værkerne, rummer analyserne henvisninger til sekundær læsning samt en periodebeskrivelse.
Samtidig med at eleverne benytter sig af sidens redaktionelle stof, kunne man som underviser inspirere eleverne til selv at producere tekster til siden som en del af deres arbejde med skriftlig formidling. Det er oplagt at lade eleverne skrive anbefalinger af bøger til sitet, men man kunne også motivere eleverne til at skrive blogs om litterære emner. Samtidig vil det sikkert kunne motivere eleverne, at deres tekster publiceres i det offentlige rum, og de vil i højere grad kunne læse og inspirere hinanden gennem deres tekster.
Som underviser kunne man også lade eleverne prøve kræfter med at debattere bøger med andre læsere i Litteratursidens mange digitale læseklubber. Ved at skrive og debattere med andre læsere kunne man styrke elevernes evne til skriftligt at reflektere over temaer og problemstillinger og samtidig betone to-vejs kommunikationen i skriftligheden. Derudover vil det være berigende for eleverne at møde læsere, som måske har helt andre vinkler på bøgerne.
Da vi ofte har forfattere som deltager aktivt i bogdebatterne, er der mulighed for at dialogen kan være i dialog med bogens forfatter, hvilket for mange vil virke inspirerende og gøre debatten mere nærværende. I redaktionen får vi tit henvendelser fra elever og studerende, som gerne vil i kontakt med forfattere. Forfattere som for eksempel Helle Helle, Kirsten Hammann og Sissel -Jo Gazan har deltaget i diskussioner om deres bøger på Litteratursiden.
På den måde kan man som underviser styrke det kreative og legende i elevernes møde med skønlitteratur. Man kan således i samme gestus styrke læringen og måske få dem til ikke blot at læse, når de er tvunget til det, men give smag for skønlitteratur. Måske så stærk en smag, at de fremover ikke kan undvære skønlitteratur.
Gode idéer til hvordan man kan bruge Litteratursiden i danskundervisningen er velkomne her på siden!
Ud over at bruge Litteratursidens redaktionelle stof i danskundervisningen, er der et stort potentiale i forhold til at lade eleverne selv skrive tekster til sitet.
I dag bruger mange elever på ungdomsuddannelserne Litteratursiden til litteratursøgning. Især er vores mange analyser af værker udkommet siden år 1900 guld værd i forbindelse med danskopgaver. Ud over en omfattende analyse og fortolkning af værkerne, rummer analyserne henvisninger til sekundær læsning samt en periodebeskrivelse.
Samtidig med at eleverne benytter sig af sidens redaktionelle stof, kunne man som underviser inspirere eleverne til selv at producere tekster til siden som en del af deres arbejde med skriftlig formidling. Det er oplagt at lade eleverne skrive anbefalinger af bøger til sitet, men man kunne også motivere eleverne til at skrive blogs om litterære emner. Samtidig vil det sikkert kunne motivere eleverne, at deres tekster publiceres i det offentlige rum, og de vil i højere grad kunne læse og inspirere hinanden gennem deres tekster.
Som underviser kunne man også lade eleverne prøve kræfter med at debattere bøger med andre læsere i Litteratursidens mange digitale læseklubber. Ved at skrive og debattere med andre læsere kunne man styrke elevernes evne til skriftligt at reflektere over temaer og problemstillinger og samtidig betone to-vejs kommunikationen i skriftligheden. Derudover vil det være berigende for eleverne at møde læsere, som måske har helt andre vinkler på bøgerne.
Da vi ofte har forfattere som deltager aktivt i bogdebatterne, er der mulighed for at dialogen kan være i dialog med bogens forfatter, hvilket for mange vil virke inspirerende og gøre debatten mere nærværende. I redaktionen får vi tit henvendelser fra elever og studerende, som gerne vil i kontakt med forfattere. Forfattere som for eksempel Helle Helle, Kirsten Hammann og Sissel -Jo Gazan har deltaget i diskussioner om deres bøger på Litteratursiden.
På den måde kan man som underviser styrke det kreative og legende i elevernes møde med skønlitteratur. Man kan således i samme gestus styrke læringen og måske få dem til ikke blot at læse, når de er tvunget til det, men give smag for skønlitteratur. Måske så stærk en smag, at de fremover ikke kan undvære skønlitteratur.
Gode idéer til hvordan man kan bruge Litteratursiden i danskundervisningen er velkomne her på siden!
Kommentarer