Blog
Den forkerte forfatter
Forfatteren Lene Rikke Bresson anmelder romanen Den forkerte forfatter af fatteren Carl Tesbaum - pseudonym for Lene Rikke Bresson! (red.)
Når man som jeg har alle tre titler bliver man irriteret af den rigide debat, der kører. Alle tre burde være interesseret i at få flere læsere, at få flere læsere af god litteratur, og at god litteratur bliver udgivet og ikke mindst anmeldt.
I romanen Den forkerte forfatter, fortælles en historie om en forlagsbranche, der er indavlet og i opløsning, hvor anmeldere, forfattere og forlæggere har indgået en hemmelig pagt, der degenererer bogens verden og frem for alt kun fremmer bøger skrevet af røvikononer. Ingen er interesseret i bøger skrevet i et dejligt sprog med en medrivende historie og slet ikke hvis det er en ukendt forfatter! Er det virkelig billedet på forlagsbranchen anno 2013? Det mener forfatteren Carl Tesbaum, der med sin hovedperson bestseller-forfatteren Rumle Strange afslører den store fede løgn om hvem, den rigtige forfatter er og hvor indespist dårlig smag bogbranchen har. Hvis ikke forfatterne er gift med hinanden, så er de ven eller veninden med hinanden og mødes jævnligt for at promovere hinandens bøger i smagsdummeren - eller boller på kryds og på tværs med forlæggere og anmeldere. Man taler lige frem om forfatterlitteratur, der kun fremmer sig selv og sine læsere, forfatterne. Forfattere, der hver dag promomere sine egne bøger via facebook for at fortælle om dem, før under og efter de skriver en bog. Dvs altid...GAB!
'Den forkerte forfatter' følger Rumle Stranges konfrontation med sin livsløgn, der tvinger ham til at finde sig selv igen gennem en RETHINK-fortælling af Karen Blixens 'Syv fantastiske fortællinger'. Det er en kunstnerisk fortælling om en mand, der er fanget i en (u)lykkelig tilværelse, hvor fortidens handlinger langsomt indhenter ham. Har han overhovedet truffet sine egne valg, eller har andre truffet dem for ham? Er det tilfældigheder, der har bragt ham til det sted, han er nu, eller har han selv haft en finger med i spillet? Har han bare levet det liv, som andre har defineret for ham? Og hvem bestemmer, hvordan historien skal ende? Hvem bærer ansvaret for, at manden er blevet marionet i hænderne på kvinderne?
Tematisk kredser romanen om kærlighed, kønsroller, lykke og livsløgne, samt om hvordan man bliver bestseller-forfatter, men det er en roman med mange lag, som forfatteren langsomt ruller ud. Det er en roman, som fortjener flere læsninger, og som hver gang fortryller og afslører nye vinkler på den gennemgående historie om Rumle Strange.
Hovedpersonen, Rumle, er et meget troværdigt billede på den moderne mand, som har svært ved at tage skæbnen i egne hænder og i stedet lader sit liv forme af de kvinder, der omgiver ham. Det giver et liv med mange ydre successer, men ligeså mange indre fiaskoer. Forfatteren viser en stor indsigt i det moderne menneskes kamp om at forstå og udleve sin identitet - og seksualitet
Historien om Rumle og Eliza er et fantastisk godt billede på det moderne parforhold hvor begge parters egodagsorden går forud for alt det gode der kunne skabes sammen.
- Forfatteren lægger ikke skjul på, at forlagsbranchen er rådden. Der er mange direkte hentydninger til, at visse forfattere måske ikke har skrevet deres værker selv, og at forlagene har mere travlt med at vælge det rigtige ansigt frem for at finde den gode historie.
Om anmelder står der:"Der findes to slags anmeldere. Dem, der læser bøgerne, og dem, der læser pressemeddelelserne. De første er en sjældenhed, og de sidste bliver redaktører og nogle endda chefredaktører"
Kan vi som læsere være sikre på, at den bog, vi står med i hånden, virkelig også er skrevet af den forfatter, der står på omslaget, eller kan forlaget have været med til at udvælge en interessant personage, der er bedre til at sælge bogen end forfatteren selv?
Og hvad betyder RETHINK ud over at være et tema for Aarhus? Da jeg hørte at der var en forfatter – oven i købet en debutant – der havde skrevet en rethink roman over Karen Blixens berømte fortællinger var min første indskydelse: manden på have storhedsvanvid. Men fra første side overbeviser Carl Tesbaum læseren om, at han ved præcis hvad han har gang i og det holder hele vejen igennem.
Anbefalingen til kommende forfattere:
at hvis de vil være læst af mange ( læs blive bestseller forfatter) som hovedpersonen Rumle, så skal de 1) blive et røvikon, 2) finde en ukendt forfatter, hugge hans/hendes manuskript via et forlag/redaktør, og 3) herefter finde en partner fra medieverden - så ligger pressen for deres fødder og dermed en sikker vej til at at blive bestseller.(og ja der er altid undtagelser) Behøver jeg at fortælle, at Den forkerte forfatter bygger på en virkelig historie fra Danmark, fra bogbranchen, fra en bestseller forfatter!
Og hvad skal vi gøre for at modvirke en sådan udvikling?
Skal vi ikke bare give os i kast med årets bøger og indsendte manusskripter - læse dem og vurdere dem uden at skelne til røvikon status...Både som forlægger, forfatter og anmelder....god læselyst derude i sommerlandet!
Forfatteren Lene Rikke Bresson anmelder romanen Den forkerte forfatter af fatteren Carl Tesbaum - pseudonym for Lene Rikke Bresson! (red.)
Når man som jeg har alle tre titler bliver man irriteret af den rigide debat, der kører. Alle tre burde være interesseret i at få flere læsere, at få flere læsere af god litteratur, og at god litteratur bliver udgivet og ikke mindst anmeldt.
I romanen Den forkerte forfatter, fortælles en historie om en forlagsbranche, der er indavlet og i opløsning, hvor anmeldere, forfattere og forlæggere har indgået en hemmelig pagt, der degenererer bogens verden og frem for alt kun fremmer bøger skrevet af røvikononer. Ingen er interesseret i bøger skrevet i et dejligt sprog med en medrivende historie og slet ikke hvis det er en ukendt forfatter! Er det virkelig billedet på forlagsbranchen anno 2013? Det mener forfatteren Carl Tesbaum, der med sin hovedperson bestseller-forfatteren Rumle Strange afslører den store fede løgn om hvem, den rigtige forfatter er og hvor indespist dårlig smag bogbranchen har. Hvis ikke forfatterne er gift med hinanden, så er de ven eller veninden med hinanden og mødes jævnligt for at promovere hinandens bøger i smagsdummeren - eller boller på kryds og på tværs med forlæggere og anmeldere. Man taler lige frem om forfatterlitteratur, der kun fremmer sig selv og sine læsere, forfatterne. Forfattere, der hver dag promomere sine egne bøger via facebook for at fortælle om dem, før under og efter de skriver en bog. Dvs altid...GAB!
'Den forkerte forfatter' følger Rumle Stranges konfrontation med sin livsløgn, der tvinger ham til at finde sig selv igen gennem en RETHINK-fortælling af Karen Blixens 'Syv fantastiske fortællinger'. Det er en kunstnerisk fortælling om en mand, der er fanget i en (u)lykkelig tilværelse, hvor fortidens handlinger langsomt indhenter ham. Har han overhovedet truffet sine egne valg, eller har andre truffet dem for ham? Er det tilfældigheder, der har bragt ham til det sted, han er nu, eller har han selv haft en finger med i spillet? Har han bare levet det liv, som andre har defineret for ham? Og hvem bestemmer, hvordan historien skal ende? Hvem bærer ansvaret for, at manden er blevet marionet i hænderne på kvinderne?
Tematisk kredser romanen om kærlighed, kønsroller, lykke og livsløgne, samt om hvordan man bliver bestseller-forfatter, men det er en roman med mange lag, som forfatteren langsomt ruller ud. Det er en roman, som fortjener flere læsninger, og som hver gang fortryller og afslører nye vinkler på den gennemgående historie om Rumle Strange.
Hovedpersonen, Rumle, er et meget troværdigt billede på den moderne mand, som har svært ved at tage skæbnen i egne hænder og i stedet lader sit liv forme af de kvinder, der omgiver ham. Det giver et liv med mange ydre successer, men ligeså mange indre fiaskoer. Forfatteren viser en stor indsigt i det moderne menneskes kamp om at forstå og udleve sin identitet - og seksualitet
Historien om Rumle og Eliza er et fantastisk godt billede på det moderne parforhold hvor begge parters egodagsorden går forud for alt det gode der kunne skabes sammen.
- Forfatteren lægger ikke skjul på, at forlagsbranchen er rådden. Der er mange direkte hentydninger til, at visse forfattere måske ikke har skrevet deres værker selv, og at forlagene har mere travlt med at vælge det rigtige ansigt frem for at finde den gode historie.
Om anmelder står der:"Der findes to slags anmeldere. Dem, der læser bøgerne, og dem, der læser pressemeddelelserne. De første er en sjældenhed, og de sidste bliver redaktører og nogle endda chefredaktører"
Kan vi som læsere være sikre på, at den bog, vi står med i hånden, virkelig også er skrevet af den forfatter, der står på omslaget, eller kan forlaget have været med til at udvælge en interessant personage, der er bedre til at sælge bogen end forfatteren selv?
Og hvad betyder RETHINK ud over at være et tema for Aarhus? Da jeg hørte at der var en forfatter – oven i købet en debutant – der havde skrevet en rethink roman over Karen Blixens berømte fortællinger var min første indskydelse: manden på have storhedsvanvid. Men fra første side overbeviser Carl Tesbaum læseren om, at han ved præcis hvad han har gang i og det holder hele vejen igennem.
Anbefalingen til kommende forfattere:
at hvis de vil være læst af mange ( læs blive bestseller forfatter) som hovedpersonen Rumle, så skal de 1) blive et røvikon, 2) finde en ukendt forfatter, hugge hans/hendes manuskript via et forlag/redaktør, og 3) herefter finde en partner fra medieverden - så ligger pressen for deres fødder og dermed en sikker vej til at at blive bestseller.(og ja der er altid undtagelser) Behøver jeg at fortælle, at Den forkerte forfatter bygger på en virkelig historie fra Danmark, fra bogbranchen, fra en bestseller forfatter!
Og hvad skal vi gøre for at modvirke en sådan udvikling?
Skal vi ikke bare give os i kast med årets bøger og indsendte manusskripter - læse dem og vurdere dem uden at skelne til røvikon status...Både som forlægger, forfatter og anmelder....god læselyst derude i sommerlandet!
Kommentarer