Blog
Nordmanden
Der er en komik, der nogle gange grænser til det groteske i Lars Saabye Christensens prisbelønnede roman "Halvbroderen". Han siger, han er inspireret af både Beatles og Hamsun.
INTERVIEW. Den norske forfatter Lars Saabye Christensen fik Nordisk Råds Litteraturpris i 2002.
Nordmanden fik prisen for den murstenstykke romanen "Halvbroderen", som følger en Oslo-families liv i fire generationer. Handlingen lægger ud med Norges befrielse den 8 maj 1945. På en dag som skulle rumme glæde, bliver den unge pige Vera voldtaget, da hun er gået op på tørreloftet for at hente vasketøj.
Ni måneder efter forbrydelsen nedkommer hun i en taxa på vej til hospitalet med en dreng, som af chaufføren navngives Fred.
Det er komik, der nogle gange grænser til det groteske. Det er en historie om opvækst og erkendelse, om valg og nødvendighed og om at tage tilværelsen på sig - trods alt, hvad der måtte komme.
Bag dette spøger både The Beatles og den norske forfatter Knut Hamsun, en af det moderne samfunds store kritikere.
- Jeg ser mig selv som ud af en generation af forfattere, der både er inspireret af den populære og den klassiske kultur. Den første rigtige begejstring og den første poesi mødte jeg i rock- og popmusikken. Rocken har en energi, som jeg også ønsker at finde i min egen skrivning, siger Lars Saabye Christensen.
Han ser ikke finkultur og folkelig kultur eller klassisk og moderne litteratur som modsætninger, men som kræfter han kan blande sammen.
- Det bedste af popkulturen er lig med det bedste af det, man kan kalde folkelighed. Det særlige ved min generation er måske, at vi ikke har sat spørgsmålstegn ved modernismen, men brugt den på linje med den klassiske fortælling, siger nordmanden.
Livlig og humoristisk
Med sin livlige og humoristiske stil har Lars Saabye Christensen vundet et stort publikum i Norden, især blandt yngre læsere. Han fik tidligt status som generationsdigter, og en gennemgående figur i forfatterskabet er en lidt rådvild og anonym anti-helt, som ofte kommer galt af sted.
Romanerne er fyldt med miljøbeskrivelser fra Oslo og er i høj grad baseret på Lars Saabye Christensens personlige erindringer.
- Jeg er dog meget bevidst om, hvad der er erindring, og hvad der er huller mellem erindringerne, når jeg skriver. Tørreloftet referer til et helt bestemt loft, jeg oplevede som barn. Et mørkt loft er både dragende og frastødende, og jeg bruger det i "Halvbroderen" som et billede på et kvinderum, der bliver okkuperet af en mand, siger han.
Mørke rum
Men ellers vil han helst have, at hans roman er mange mørke rum, hvor læseren selv må tænde lyset.
- En roman skal holde på sine hemmeligheder. Læseren får altid forskellige oplevelser ud af at læse på forskellige tidspunkter. Sådan har jeg det selv med klassikerne, som jeg selv tager frem i forskellige faser i livet, siger Lars Saabye Christensen.
- Romanens centrale ide - to halvbrødre og deres had-kærlighedsforhold til hinanden - har ligget i mit baghoved siden begyndelsen af 80erne. Det er den bog, jeg har altid har vidst, at jeg skulle skrive, og mens jeg arbejdede på andre bøger, vidste jeg hele tiden, at der var nogle historier - en hel skuffefuld faktisk - som jeg skulle spare til netop denne roman. Kunsten var så at tvinde den tråd, der forhåbentlig får alle disse historier til at hænge sammen." Men selv om der er mange ord i den tætskrevne roman, handler det nok så meget om, hvad man som forfatter vælger ikke at fortælle, siger han.
Blå bog: Saabye Christensen
- Lars Saabye Christensen er født i 1953 i Oslo, hvor han senere studerede filologi. Han hører til en gruppe realistiske fortællere, som brød med 70ernes ideologisk prægede socialrealisme.
-Debuterede med digt- og tekstsamlingen "Historien om Gly" i 1976, men fik et gennembrud med den meget læste og omtalte generationsroman "Beatles"i 1984.
Modtog i 2002 Nordisk Råds Litteraturpris for mammutværket "Halvbroderen".
Der er en komik, der nogle gange grænser til det groteske i Lars Saabye Christensens prisbelønnede roman "Halvbroderen". Han siger, han er inspireret af både Beatles og Hamsun.
INTERVIEW. Den norske forfatter Lars Saabye Christensen fik Nordisk Råds Litteraturpris i 2002.
Nordmanden fik prisen for den murstenstykke romanen "Halvbroderen", som følger en Oslo-families liv i fire generationer. Handlingen lægger ud med Norges befrielse den 8 maj 1945. På en dag som skulle rumme glæde, bliver den unge pige Vera voldtaget, da hun er gået op på tørreloftet for at hente vasketøj.
Ni måneder efter forbrydelsen nedkommer hun i en taxa på vej til hospitalet med en dreng, som af chaufføren navngives Fred.
Det er komik, der nogle gange grænser til det groteske. Det er en historie om opvækst og erkendelse, om valg og nødvendighed og om at tage tilværelsen på sig - trods alt, hvad der måtte komme.
Bag dette spøger både The Beatles og den norske forfatter Knut Hamsun, en af det moderne samfunds store kritikere.
- Jeg ser mig selv som ud af en generation af forfattere, der både er inspireret af den populære og den klassiske kultur. Den første rigtige begejstring og den første poesi mødte jeg i rock- og popmusikken. Rocken har en energi, som jeg også ønsker at finde i min egen skrivning, siger Lars Saabye Christensen.
Han ser ikke finkultur og folkelig kultur eller klassisk og moderne litteratur som modsætninger, men som kræfter han kan blande sammen.
- Det bedste af popkulturen er lig med det bedste af det, man kan kalde folkelighed. Det særlige ved min generation er måske, at vi ikke har sat spørgsmålstegn ved modernismen, men brugt den på linje med den klassiske fortælling, siger nordmanden.
Livlig og humoristisk
Med sin livlige og humoristiske stil har Lars Saabye Christensen vundet et stort publikum i Norden, især blandt yngre læsere. Han fik tidligt status som generationsdigter, og en gennemgående figur i forfatterskabet er en lidt rådvild og anonym anti-helt, som ofte kommer galt af sted.
Romanerne er fyldt med miljøbeskrivelser fra Oslo og er i høj grad baseret på Lars Saabye Christensens personlige erindringer.
- Jeg er dog meget bevidst om, hvad der er erindring, og hvad der er huller mellem erindringerne, når jeg skriver. Tørreloftet referer til et helt bestemt loft, jeg oplevede som barn. Et mørkt loft er både dragende og frastødende, og jeg bruger det i "Halvbroderen" som et billede på et kvinderum, der bliver okkuperet af en mand, siger han.
Mørke rum
Men ellers vil han helst have, at hans roman er mange mørke rum, hvor læseren selv må tænde lyset.
- En roman skal holde på sine hemmeligheder. Læseren får altid forskellige oplevelser ud af at læse på forskellige tidspunkter. Sådan har jeg det selv med klassikerne, som jeg selv tager frem i forskellige faser i livet, siger Lars Saabye Christensen.
- Romanens centrale ide - to halvbrødre og deres had-kærlighedsforhold til hinanden - har ligget i mit baghoved siden begyndelsen af 80erne. Det er den bog, jeg har altid har vidst, at jeg skulle skrive, og mens jeg arbejdede på andre bøger, vidste jeg hele tiden, at der var nogle historier - en hel skuffefuld faktisk - som jeg skulle spare til netop denne roman. Kunsten var så at tvinde den tråd, der forhåbentlig får alle disse historier til at hænge sammen." Men selv om der er mange ord i den tætskrevne roman, handler det nok så meget om, hvad man som forfatter vælger ikke at fortælle, siger han.
Blå bog: Saabye Christensen
- Lars Saabye Christensen er født i 1953 i Oslo, hvor han senere studerede filologi. Han hører til en gruppe realistiske fortællere, som brød med 70ernes ideologisk prægede socialrealisme.
-Debuterede med digt- og tekstsamlingen "Historien om Gly" i 1976, men fik et gennembrud med den meget læste og omtalte generationsroman "Beatles"i 1984.
Modtog i 2002 Nordisk Råds Litteraturpris for mammutværket "Halvbroderen".
Kommentarer