Blog
Interview med børnebogsillustrator Tove Krebs Lange
Sydslesvigeren Tove Krebs Lange er selvstændig illustrator og skriver og tegner børnebøger til det danske marked. Hun er dog fascineret af tyske børnebøger, som hun roser for deres høje kvalitet.
For Tove Krebs Lange er det en sjov fornemmelse at sidde til forfatterworkshop på Jaruplund Højskole på denne grå oktoberdag i 2015. Forfatter-workshoppen på Jaruplund Højskole var arrangeret i et samarbejde mellem Jaruplund Højskole, foreningen Litteratour og Dansk Forfatterforening.
Tove Krebs Lange er født i 1955 i Flensborg, hvor forældrene var lærere.
- Mine forældre kom ofte på Jaruplund Højskole, hvor de besøgte forstanderen Niels Bøgh Andersen. Jeg kan huske, at der var barakker dengang. Det skuffede mig lidt, da jeg var lille. Ordet »højskole« syntes jeg lød godt, men det passede ikke rigtig sammen med barakkerne, siger Tove Krebs Lange.
Da jeg møder hende i middagspausen, har hun netop været til foredrag med den sydslesvigske forfatter Karin Johannsen-Bojsen, der var lærer, mens Tove Krebs Lange gik på Duborg-Skolen i Flensborg.
- Karin Johannsen-Bojsens gennemgang af sydslesvigske forfattere har givet mig lyst til at genlæse flere af dem. Jeg har læst flere af hendes bøger og naturligvis Willy-August Linnemann og Jacob Kronika. Især hendes omtale af Helmut Leckbands »Krigsfangelazarettet i Tamanskaja-gaden«, der handler om 13 måneder i et russisk krigsfangelazaret, har givet mig mod på at genlæse bogen. Jeg læste den som ung student, da den udkom i 1973, siger Tove Krebs Lange.
Fordel selv at skrive
Efter studentereksamen rejste Tove Krebs Lange til Bruxelles, hvor hun tog en grafisk uddannelse. Bagefter fortsatte hun på Skolen for Brugskunst (der nu hedder Danmarks Designskole) og har siden 1983 arbejdet som selvstændig illustrator med egen tegnestue i København.
Hun har illustreret mere end 100 børnebøger. Flere af skole- og billedbøgerne har hun selv skrevet teksten til.
- Der er den indlysende fordel ved at illustrere sin egen tekst, at man tidligt i processen kan vælge, hvad der skal beskrives i teksten, og hvad læseren kan se på billedet, siger Tove Krebs Lange.
Hun har desuden lavet bogomslag, leveret illustrationer til fagblade, tegnet plakater og annoncer. Og ved siden af været aktiv i Dansk Forfatterforening. Hun er lige nu formand i forfatterforeningens illustratorgruppe.
For tiden arbejder Tove Krebs Lange på en udsmykningsopgave til en daginstitution på Vesterbro i København, og hun sidder med to opgaver til Gyldendals børnebøger. Den ene handler om at begynde i skolen. Den anden om at tage bussen. Til disse bøger skriver hun også selv teksterne.
Ros til tyske børnebøger
Som dansker og sydslesviger kigger hun meget mod Tyskland og det tyske børnebogsmarked.
- Der sker generelt en masse spændende ting i Tyskland lige nu, og i Danmark er blikket i høj grad vendt mod nabolandet. I mit fag er billedbogen »Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved« af tyskeren Werner Holzwarth et foregangseksempel. Der skal være en kultur, der fremmer markedet, og det er der virkelig i Tyskland, siger Tove Krebs Lange.
Også i Frankrig sker der ting og sager, som de danske børnebogsforfattere og illustratorer følger.
- De franske børnebøger er mere til fis og ballade, hvor der i Tyskland er en tydelig protestantisk tyngde. Tyske børnebogsforfattere tager deres publikum meget alvorligt, siger hun. Hans Christian Davidsen
Sydslesvigeren Tove Krebs Lange er selvstændig illustrator og skriver og tegner børnebøger til det danske marked. Hun er dog fascineret af tyske børnebøger, som hun roser for deres høje kvalitet.
For Tove Krebs Lange er det en sjov fornemmelse at sidde til forfatterworkshop på Jaruplund Højskole på denne grå oktoberdag i 2015. Forfatter-workshoppen på Jaruplund Højskole var arrangeret i et samarbejde mellem Jaruplund Højskole, foreningen Litteratour og Dansk Forfatterforening.
Tove Krebs Lange er født i 1955 i Flensborg, hvor forældrene var lærere.
- Mine forældre kom ofte på Jaruplund Højskole, hvor de besøgte forstanderen Niels Bøgh Andersen. Jeg kan huske, at der var barakker dengang. Det skuffede mig lidt, da jeg var lille. Ordet »højskole« syntes jeg lød godt, men det passede ikke rigtig sammen med barakkerne, siger Tove Krebs Lange.
Da jeg møder hende i middagspausen, har hun netop været til foredrag med den sydslesvigske forfatter Karin Johannsen-Bojsen, der var lærer, mens Tove Krebs Lange gik på Duborg-Skolen i Flensborg.
- Karin Johannsen-Bojsens gennemgang af sydslesvigske forfattere har givet mig lyst til at genlæse flere af dem. Jeg har læst flere af hendes bøger og naturligvis Willy-August Linnemann og Jacob Kronika. Især hendes omtale af Helmut Leckbands »Krigsfangelazarettet i Tamanskaja-gaden«, der handler om 13 måneder i et russisk krigsfangelazaret, har givet mig mod på at genlæse bogen. Jeg læste den som ung student, da den udkom i 1973, siger Tove Krebs Lange.
Fordel selv at skrive
Efter studentereksamen rejste Tove Krebs Lange til Bruxelles, hvor hun tog en grafisk uddannelse. Bagefter fortsatte hun på Skolen for Brugskunst (der nu hedder Danmarks Designskole) og har siden 1983 arbejdet som selvstændig illustrator med egen tegnestue i København.
Hun har illustreret mere end 100 børnebøger. Flere af skole- og billedbøgerne har hun selv skrevet teksten til.
- Der er den indlysende fordel ved at illustrere sin egen tekst, at man tidligt i processen kan vælge, hvad der skal beskrives i teksten, og hvad læseren kan se på billedet, siger Tove Krebs Lange.
Hun har desuden lavet bogomslag, leveret illustrationer til fagblade, tegnet plakater og annoncer. Og ved siden af været aktiv i Dansk Forfatterforening. Hun er lige nu formand i forfatterforeningens illustratorgruppe.
For tiden arbejder Tove Krebs Lange på en udsmykningsopgave til en daginstitution på Vesterbro i København, og hun sidder med to opgaver til Gyldendals børnebøger. Den ene handler om at begynde i skolen. Den anden om at tage bussen. Til disse bøger skriver hun også selv teksterne.
Ros til tyske børnebøger
Som dansker og sydslesviger kigger hun meget mod Tyskland og det tyske børnebogsmarked.
- Der sker generelt en masse spændende ting i Tyskland lige nu, og i Danmark er blikket i høj grad vendt mod nabolandet. I mit fag er billedbogen »Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved« af tyskeren Werner Holzwarth et foregangseksempel. Der skal være en kultur, der fremmer markedet, og det er der virkelig i Tyskland, siger Tove Krebs Lange.
Også i Frankrig sker der ting og sager, som de danske børnebogsforfattere og illustratorer følger.
- De franske børnebøger er mere til fis og ballade, hvor der i Tyskland er en tydelig protestantisk tyngde. Tyske børnebogsforfattere tager deres publikum meget alvorligt, siger hun. Hans Christian Davidsen
Kommentarer